Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Efektejä Heinolasta

13.6.2019 23:29Uutiset » Advertoriaalit

Huom! Tämä on Ricoh Finland Oy:lle tehty maksullinen advertoriaaliartikkeli.

TKP-Print on Tikkurilassa toimiva digitaalinen painotalo. Mutta miten ihmeessä yhtiön tuorein Ricoh-investointi asennettiin Heinolaan?

TKP tulee sanoista Tikkurilan Kopiopalvelu. Pitkää versiota nimestään yritys ei enää käytä, vaan yritys tunnetaan TKP:nä. Yrityksellä on Suomessa peräti kolme toimipistettä: Vantaan Tikkurilassa, Helsingin Itäkeskuksessa ja Heinolan Hevossaaressa. Heinolassa yksikön nimi on TKP-Vidois. Erikoinen nimi juontaa juurensa Hevossaaressa olleesta vanhasta Vidois-nimisestä tilasta, jonka TKP:n perustaja Risto Lehtinen halusi säilyttää nimessä. Vidois oli pitkään oma yhtiönsä, mutta fuusioitiin myöhemmin osaksi TKP:tä.

TKP-Vidois sijaitsee idyllisellä paikalla. Sijainti on kuin kesämökille ajaisi, rannalla siintää laituri liplattavan järviveden äärellä. Tietysti tiloista löytyy myös sauna ja pari majoitushuonetta, jossa yhtiön omistajat (Lehtisen perhe) voivat majoittautua tullessaan Heinolaan. TKP on jakanut tuotantoaan tasaisesti Tikkurilan, Heinolan ja pienemmässä määrin myös Itäkeskuksen pisteen kesken. Vidoisin tuotantotiloissa on niin arkkipainamista (mv ja väri), suurkuvatuotantoa kuin myös postituspalveluita.

Toukokuussa tiloihin tuotiin Ricohin toimesta uusi uljas väridigipainokone Pro C7200X. Se täydentää TKP:n melko mittavaa digipainoarsenaalia, jossa on jo kymmenkunta laitetta. Kävimme paikan päällä Heinolassa haastattelemassa TKP-Vidoisilla myynnin, markkinoinnin ja tuotannon parissa työskentelevää Timo Kuhaa.

Mitä TKP pääasiassa tekee?
– Digitaaliset pienpainotyöt ovat pääroolissa. Niitä olemme tehneet jo pitkään sekä mustavalko- että värituotantona. Olemme viime vuosien aikana kasvattaneet myös suurkuvatuotantoa. Meillä on nyt jo kaksi tasotulostinta ja useampi rullatulostin. Täällä Heinolassa tehdään paljon manuaaleja ja vihkotöitä. Meillä on myös hyvät postituslaitteistot, joita käytämme paljon.

Keitä ovat asiakkaanne?
– Käytännössä asiakkaat ovat Etelä-Suomesta ja asiakasjoukko on hyvin kirjava. Ei ole mitään erityistä teollisuudenalaa, joka korostuisi. Tikkurilassa ja Itäkeskuksessa on myös asiakaspalvelutiskit, joissa palvellaan tukitoimintona kadunvarsiasiakkaita. Nyt kun monet isot printtiyritykset ovat luopumassa kadunvarsiasiakkaista, niin meillä he ovat sitä vastoin vähän lisääntymässä. Meillä on myös omaa sivunvalmistusta, joten voimme auttaa asiakkaita aineistoissa.

Myyntiä, markkinointia ja tuotantoakin TKP:lla tekevä monitoimimies Timo Kuha on tyytyväinen uuden Ricoh Pro C7200X -väridigipainokoneen ominaisuuksiin. Lisäväri ja pitkä arkki mahdollistavat uudenlaisia tuotteita yrityksen asiakkaille.

Teitte juuri ison investoinnin Ricohin uuteen Pro C7200X -digipainokoneeseen. Onko digipainotöillä kasvavaa kysyntää?
– Kyllä me näin nähdään. Varsinkin Lahden ympäristöstä toivomme lisää liikevaihtoa. Ricoh on hyvä laitteisto siinä mielessä, että siihen pääsee suhteellisen helposti kiinni. Laitteen hinta–laatu-suhde on hyvä.

Miksi päädyitte ostamaan juuri Ricohin mallin?
– Halusimme laitteen, jossa on lisäväri. Ricohin monipuolisuus ja hinta–laatu-suhde oli voittava konsepti. Kovin montaa vaihtoehtoa lisävärillisissä koneissa ei kylläkään ole. Ja sekin täytyy sanoa, että ainakin itse olen mieltynyt japanilaisiin koneisiin aiemminkin. Lisäväritöiden osalta täytyy sanoa, että aineistojen valmistuksessa on vielä tekemistä asiakaspäässä. Siinä tietysti auttaa, että meillä on oma aineistonvalmistus. Se on selvä etu. Valitettavan usein kuitenkaan aineistonvalmistustyöstä ei pystytä laskuttamaan. On vaarallista myös kouluttaa asiakasta liikaa, koska sitten asiakas voi teettää valmiin aineiston muualla.

Monipuolisuus ja hinta–laatu-suhde oli voittava konsepti.

Tässä Ricohin mallissa on tosiaan lisäväriyksikkö. Mitä lisävärejä teillä on käytössä?
– Neonpinkki, neonkeltainen, valkoinen ja clear. Kone on ollut meillä vasta pari viikkoa ja olemme kokeilleet vasta valkoista ja clearia. Asiakkaat ovat olleet efekteihin hyvin tyytyväisiä. Laitteeseen on saatavilla myös Invisible Red -väri, mutta sitä emme ole ottaneet toistaiseksi käyttöön.

Ovatko asiakkaat kyselleet lisävärien perään vai onko kyseessä enemmänkin kysynnän luominen?
– Kyseessä on enemmän kysynnän luominen. Ja omistajamme Teppo Lehtinen on erittäin innostunut uusista mahdollisuuksista.

Oliko Ricohin toimintatavoissa jotain, mikä erityisesti vakuutti teidät?
– Heillä on pitkän linjan tekijöitä. Heidän myyjien kanssa on erittäin helppo ja mukava toimia. Heidän showroomissaan Espoossa oli kone, jolla tehtiin meille demot. Sama kone tuotiin meille. Se muuten unohtui aiemmin mainita, että myös koneesta ajettava pitkä arkki on uutta meille. Se on hyvä lisä.

Ricohin asiakkaat saavat mukanaan kätevän ideasalkun, jossa esitellään Ricohin laitteilla saatavia efektejä, esimerkkituotteita sekä malleja käytettävistä materiaaleista. Taustalla Heinolaan asennettu Ricoh Pro C7200X, joka on teipattu näyttävän näköisesti.

Millaiset tuotteet ovat nähdäksesi kasvussa digipainopuolella?
– Pienemmät ja pienemmät painokset. Ja erikoisemmat tuotteet, johon lisävärit ovat tietenkin vastaus. Meidän perusduuni on alle tuhat arkkia. Toki teemme myös isompia painoksia, jos työssä on personoituja osia. Teemme itse asiassa hyvin paljon personoituja painotuotteita, jopa 80% Heinolan pisteen töistä on personoitu. Se juontuu historiastamme eli teemme paljon esimerkiksi painettuja kyselyjä, joissa on paljon vaihtuvaa dataa. Yleensä ne ovat osoiterekkarilla personoituja. Postitamme itse paljon näitä kyselyitä. Vidois on tavallaan vanha postitustalo, jonka kautta rekistereiden kanssa ollaan työskennelty paljon. Tavallisten markkinointimateriaalien osalta vaihtuvan tiedon hyödyntäminen on vähäistä.

Miltä markkinatilanne kaiken kaikkiaan tällä hetkellä mielestäsi näyttää.
– Kyllähän tämä aika lailla selviytymistä välillä on. Varsinkin maakuntatasolla on ollut vaikeaa. Painotöiden myyntihinnat ovat pysyneet aika lailla samoina, vaikka tuotantokustannukset nousevat tasaisesti. Niin sanottua markkinahintaa olisi saatava ylöspäin.

Mikä voisi olla seuraava kehityskohteenne?
– Aineistopankki voisi olisi seuraava steppi, joka tukisi meidän omaa aineistonvalmistusta. Se on kuitenkin myös tapa sitoa asiakasta pidemmäksi ajaksi.


Haluatko parempaan tuloskuntoon?
Henna Perkinen, puh. 040 586 9070 ja
Joonas Kaminen, puh. 040 589 0403
auttavat sinua mielellään.

Ricoh

Share: