Etikettien edelläkävijä

30.9.2020Highlights

Kaupallinen yhteistyö: Visutech Oy.

Digital Etikettin moderni tuotantotehdas on rakennettu täysin puusta.

Norjalainen Digital Etikett on digitaalinen etikettipainotalo. Kahden HP Indigon tueksi on hankittu uusinta digitaalista viimeistelytekniikkaa pullisteleva ABG Digijet. Nyt koko etikettituotanto on täysin digitaalinen.

Pieni 1000 asukkaan kylä, keskellä Norjan vuonoja. Sieltä löytyy Kjetil Hovlandin lempilapsi: Digital Etikett. Norjalaisyrittäjän tarina on mielenkiintoinen.

Kjetil Hovland luotsaa norjalaista Digital Etikett -painotaloa. Edelläkävijäyritys on digitalisoinut tuotantonsa täysin.

Kjetil Hovland työskenteli 1990-luvulla painotaloissa ja myöhemmin tukkuriyritys Spaciossa, josta tuli myöhemmin Marabu. Pienestä Gaupne-kylästä kotoisin oleva Hovland asui ja työskenteli Oslossa, kunnes 2007 hän päätti laittaa bisnesideansa lentoon. Samalla perhe, johon nykyisin kuuluu vaimo ja kolme lasta, muutti Oslosta takaisin maaseudulle Gaupneen.

– Minulla oli liiketoiminta-ajatus nimenomaan etikettien painamiseen. Etiketeissä ja tarroissa oli pikkupojasta lähtien ollut sitä jotain.

Ensin Hovland aloitti ilman omaa tuotantoa. Hän toimi etikettien diilerinä. Puoli vuotta myöhemmin 2008 hänellä oli pystyssä autotalli ja oma tuotanto. Autotallissa oli toisen sukupolven HP Indigo -etikettikone ja ABG:n viimeistelylinja. Ensimmäisen tehtaan vuoro oli 2014 ja nykyinen täysin puusta rakennettu etikettitehdas rakentui 2017.

– Nyt meillä on yhteensä kuusi konetta, kaksi HP Indigoa (20000 ja WS6800) ja neljä ABG:n viimeistekonetta.  Viikolla 41 saapuu täysin uusi ABG Digijet, kertoo Hovland, mutta siitä erikoiskoneesta lisää vähän myöhemmin.

Efektit etiketteihin mustesuihkulla

Kjetil Hovland on ollut hyvin tyytyväinen HP Indigon digitaalisiin etikettikoneisiin ja ABG:n viimeistelykoneisiin, joita molempia edustaa Pohjoismaissa Visutech. Mitään muita merkkejä talossa ei ole edes ollut.

ABG Digijetin mustesuihkutekniikalla saadaan etikettiin esimerkiksi kohdelakkausta, foliointia ja preeglausefektejä – täysin ilman välivaiheita tai työkaluja.

– Olemme olleet erittäin tyytyväisiä teknologiaamme. Meillä on strategia, jota noudatamme. Olemme olleet lojaaleja ja uskollisia kumppaneillemme koko ajan. Näin saamme hyvää palvelua ja lojaliteettia myös heiltä. Ja eihän voittavaa joukkuetta kannata vaihtaa.

– Meillä on ollut historian saatossa Visutechin kautta jo viisi HP Indigon painokonetta. Ne ovat olleet hyvin luotettavia meille.

Digital Etikettin lattialle asennetaan pian ABG Digijet. Laite tekee digitaalisella mustesuihkutekniikalla kohdelakkausta, foliointia, laminointia, preeglausefektejä ja muotoonleikkaustakin. Odotatteko kovasti jo laitteen saapuvan?

Nyt tulee laite, joka tekee viimeistelyefektit digitaalisesti
ilman välivaiheita.

– Kyllä. Tämä tulee olemaan iso askel tuotannossa. Tällä hetkellä perinteinen foliointi ja preeglaus vievät meiltä paljon aikaa. Nyt tulee laite, joka tekee viimeistelyefektit digitaalisesti ilman välivaiheita, esimerkiksi foliointilaattoja ei enää tarvita. Se tulee nopeuttamaan tuotantoa huimasti. ABG Digijet yhdessä HP Indigon kanssa mahdollistavat meille täysin uuden tavan valmistaa etikettejä. Se on innovatiivista ja jännittävääkin. Asiakkaat saavat varmasti uusia ideoita myyntiinsä. Mieti vähän, vaihtuvan tiedon foliointia, Hovland innostuu ja jatkaa:

– Esimerkiksi pienpanimot ovat iso ja kasvava asiakasryhmä meille. Ne haluavat erottua kaupan hyllyltä. Jatkossa pystymme auttamaan heitä entistä näyttävämmin ja nopeammin tässä tavoitteessa.

Näettekö, että tässä on teille uutta markkinaa?

– Kaikissa meidän tuotesegmenteissä näemme koko ajan enemmän nimikkeitä kaupassa, varsinkin juomissa. Tämä ei ole meille tavallaan uusi markkina, vaan pystymme tarjoamaan olemassa olevalle asiakasryhmällemme lisäarvoa helpommin ja nopeammin kuin aiemmin. Toki tavoitteena on saada asiakasryhmien sisältä myös uusia kasvuun pyrkiviä asiakkaita.

Vuonna 2019 ensi kertaa esitelty ABG Digijet -efektikone perustuu digitaaliseen mustesuihkutekniikkaan.

Yrityksenne on kasvanut yhdessä Visutechin kanssa. Miten kuvailisit matkaa heidän kanssaan?

– Olemme investoineet viimeisen 12 vuoden aikana melkein joka vuosi. Ja jos asiakkaamme pysyvät uskollisina ja haluavat kasvaa mukanamme, investoimme jatkossakin. Me myös vaadimme laitetoimittajilta, että he kertovat kaikista uutuuksista ja trendeistä. Haluamme olla etulinjassa teknologiassa ja se on mielestäni yksi menestyksemme salaisuus. Me emme aio pysähtyä ja sanoa, että liika on liikaa. Visutech ajattelee samoin ja palvelee meitä toivon mukaan jatkossakin tarpeissamme. Tähän asti se on toiminut.

Vähemmän mutta useammin

Digital Etikettin suurimmat asiakasryhmät ovat pienpanimot, elintarviketeollisuus sekä lääke- ja kemian teollisuus. Riittääkö digipainatuksen nopeus ja volyymit näille asiakkaille?

– Norja on kuin keskikokoinen kaupunki muualla maailmassa. Jopa verrattuna naapurimaihin Norja on pieni. Näin ollen painosmäärät kotimarkkinaan eivät ole koskaan kovin isoja. Ylipäätään trendinä on, että volyymit kaikissa graafisten tuotteiden sektoreissa ovat menossa alaspäin. Variaatiot tuotteissa puolestaan kasvavat, joka on digitaalisen painotekniikan etu. Tehdään vähemmän kerralla mutta useammin, sanoo Hovland.

– Ja niin kauan kuin me autamme asiakasta myymään enemmän, ei ole kyse hinnasta. Onneksi asiakkaamme tarvitsevat etikettejä, eivätkä hintoja.

Koronakriisistä huolimatta Digital Etikett on kovassa kasvuvauhdissa ja matkalla liikevaihdon ennätykseen. Viime vuonna liikevaihto oli 3,5 miljoonaa euroa.

– Tänä vuonna kasvumme on ollut 50 prosentin luokkaan. En lupaa, että 5 miljoonan euron raja ylittyy, mutta kyllä se siltä näyttää. Korona-aikana ihmiset syövät ja juovat enemmän kotona, joten tuotteilla on menekkiä. Myös kotimaisilla tuotteilla on nyt enemmän kysyntää, kertoo Hovland koronakriisin vaikutuksista.

Vuonna 2017 rakentunut etikettitehdas sijaitsee keskellä Norjan vuonomaisemia.

Mitä seuraavaksi?

– Niin, mikä on seuraava teknologia? Robotit? Ja kuka tietää mihin suuntaan maailma menee koronan jälkeen? Se on kuitenkin selvää, että jatkossakin ihmiset tarvitsevat ruokaa, ja joka on tuotettu entistä vastuullisemmin. Ehkä otamme rinnalle joustopakkaukset? Haemme järkevää kasvua – askel askeleelta, kivi kiveltä.

Jotain muuta mitä haluaisit mainita?

– Osta mitä tarvitset silloin kuin sitä tarvitset. Ja lopuksi haluan lainata AC/DC:n laulaja Bon Scottia: “It’s a long way to the top if you wanna rock’n’roll.”

 

Anders Wulff,
+46 735430039
andersw@visutech.se


 

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Median Highlights-lehdessä 30.9.2020.
Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.