Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Docus ei lepää – hetkeäkään

30.9.2020Highlights

Kaupallinen yhteistyö: Docus Oy.

Docus avaa Vantaan Tammistoon yli 1000 neliömetrin uudet tilat. “Kun muut ajavat showroomejaan alas, niin meidän mielestämme pitää olla muutakin kuin kivat nettisivut”, kertoo Docuksen toimitusjohtaja Pasi Julin.

Docus Oy tuli markkinoille kolme vuotta sitten. Nousukiito on ollut ja on säkenöivän vauhdikas. Nyt on investoitu uusiin tiloihin.

Docus ja sen työntekijät ovat parhaillaan keskellä isoa muutosta. Yritys muuttaa päätoimipaikkansa Espoosta Vantaan Tammistoon. Lokakuun lopulla valmistuva keskus tulee olemaan ainutlaatuinen. Neliöitä on yhteensä yli 1000 ja se tullaan todellakin käyttämään asiakkaiden hyödyksi.

– Rakennamme tänne erilaisia maailmoja, joilla näytetään mitä teknologialla ja hyvällä sisällöllä saadaan aikaan. Viemme printin ja digitaaliset näyttöratkaisut aitoihin ympäristöihin. Meillä voi olla esimerkiksi rakennettuna urheilukauppa, myymälä, baari ja olohuone, joissa nähdään digitaalisten näyttöjen ja printin yhdistelyä. Showroomiin tulee Suomen kattavin valikoima erilaisia näyttöratkaisuja, joita voidaan käyttää hyvinkin erilaisiin tarpeisiin, kertoo Docuksen näyttöratkaisuista vastaava Petteri Paalanen ja toimitusjohtaja Pasi Julin komppaa:

– Uusissa tiloissa tulee olemaan monipuolinen kattaus. Esillä ovat mainos- ja infonäytöt, viestintäratkaisut neuvottelutiloihin sekä huippumoderni täydellinen digipainotehdas.

Miksi panostatte näin paljon uusiin tiloihin?

– Kun muut ajavat showroomejaan alas, niin me soudamme vastavirtaan. Mielestämme asiakkailla pitää olla muutakin nähtävää kuin kivat nettisivut. Haluamme näyttää käytännössä, mitä uusimmalla teknologialla voidaan tehdä, Julin kertoo ja jatkaa:
– Haluamme näyttää meidän ja kumppaneidemme ratkaisut laajalle asiakaskunnalle. Haluamme yhdistää painoyrittäjät ja loppuasiakkaat. Olemme varmoja, että tämä malli toimii.

Kasvua Ricohin teknologialla

Graafinen sektori, toisin sanoen painotalot, on ja tulee olemaan Docuksen merkittävin asiakasryhmä. Päätuotteina ovat Ricohin monipuoliset digitaaliset painojärjestelmät ja erilaiset ohjelmistoratkaisut palveluineen. Kasvua on luvassa Ricoh-suurkuvaratkaisujen myynnistä, jonka Docus aloitti keväällä 2020 Sign, Print & Pack -messuilla.

– Olemme alussa, mutta ehdottoman tosissamme suurkuvaliiketoiminnassa. Merkittävät suomalaiset painoalan yrittäjät ovat lähteneet mukaamme kasvamaan. Tästä olemme erittäin tyytyväisiä. Olemme myyneet pitkälti toistakymmentä Ricoh-suurkuvatulostinta kevään ja kesän aikana, sekä taso- että rullatulostimia. Arviomme mukaan kukaan muu Suomessa ei ole toimittanut tänä vuonna enemmän tehokkaita tasotulostusratkaisuja kuin me. Ricohin teknologia on vakuuttanut asiakkaat.

Tasotulostin Ricoh Pro T7210 on yksi Docuksen tarjoamista ratkaisuista suurkuvatuotantoon. Docus on myynyt mallia jo Suomen markkinoillekin.

Entä mistä älysitte ottaa myyntiin myös näyttöratkaisut (digital signage)?

Se oli meille selvää alusta asti. Viestintä ei ole joko tai kysymys. On täysin selvää, että viestintätapahtuu molempia kanavia pitkin – digitaalisesti ja printillä. Me haluamme olla tässä paras Suomessa. Digitaaliset pinnat eli näytöt kasvattavat suosiotaan koko ajan, kuten myös digitaalisesti painettujen pintojen määrä. Molemmissa segmenteissä on kasvua ja valtavia mahdollisuuksia, me autamme yrityksiä näissä molemmissa.

Docuksen näyttäviä digitaalisia näyttöjä esillä Sign, Print & Pack -messuilla Helsingissä 2020.

Uusia liiketoimintamalleja

Docus kehittää aktiivisesti uusia liiketoimintamalleja ollakseen kumppaneidensa kanssa vahvempia. Docus tarjoaa organisaatioille tulostustarpeiden ulkoistusratkaisua yhdessä kumppanipainojen kanssa. Perinteisesti näitä ovat hoitaneet monikansalliset valmistajat. Docus on kehittänyt palvelua niin, että pk-sektorin painoyrittäjät voivat tehokkaasti kilpailla samasta markkinasta yhdessä Docuksen kanssa isompia kilpailijoitaan vastaan.

Olet valmistajan asiakkaana aika pieni ruoho, et ole heille avainasiakas. Docuksen kaltaiselle toimijalle jokainen on avainasiakas.

– Ulkoistuspalvelu tulee olemaan iso mahdollisuus kumppaneillemme ja meille. Se avaa kokonaan uusia ovia. Voimme hoitaa yritykselle painokumppanin kanssa printit, neukkarit ja niiden järjestelmät, markkinointitarpeet ja tiedonhallinnan. Teemme nämä ulkoistuscaset nimenomaan kumppanin kanssa, joten asiakkaamme hyötyvät meistä tässäkin asiassa. Tämä on ikään kuin omatarvepaino hybridimallilla, Docuksen partner Jari Kunnas valaisee.

Olette tehneet asioita ennakkoluulottomasti ja kasvu on ollut kiihtyvä. Miten teihin suhtaudutaan?

– Haastamme rohkeasti perinteisiä malleja ja meidän kanssa yrittäjä on tekemisissä toisen yrittäjän kanssa. Kumppanuus ja verkostoituminen on meidän tiemme. Meidän mielestä laitevalmistajat eivät tule olemaan se tärkein kumppani painoyrittäjille. Olet valmistajan suora-asiakkaana aika pieni ruoho, et ole heille avainasiakas. Docuksen kaltaiselle toimijalle jokainen on avainasiakas. Yrittäjät ovat tunnetusti kustannustehokkaampia kuin korporaatiot, Julin sanoo vahvasti ja jatkaa:

Pasi Julin on Docus Oy:n toimitusjohtaja.

– Niin sanotun suoramyynnin osuus on laskenut dramaattisesti toimialalla. Paluuta entiseen ei ole. Suuret toimijat valmistavat, kehittävät ja tuovat tuotteita markkinoille. Saadakseen parhaan lopputuloksen markkinoilta, valmistajat toimivat osaavien ja sitoutuneiden kumppaneidensa kautta.

– Vaikka itse sanonkin, niin meillä on myös jäätävän hyvä osaaminen ja parhaat kumppanit tähän bisnekseen. Tärkeää on myös isojen talojen tuki (Ricoh ja näytöissä Samsung), jonka myötä myös teknologia on huippuluokkaa, Julin linjaa.

Laajentumista luvassa

Docuksella on uuden Vantaan päätoimipisteen lisäksi showroom Lahdessa. Pian tulee tapahtumaan myös sillä saralla lisää.

– Ensi vuonna aiomme avata lisää showroomeja Suomeen. Niihinkin aiomme ottaa kumppaneita mukaan. Lahden toimipisteen yhteydessä meillä jo toimiikin painotalo MK-Print ja Vantaan digipainotehdasta tuotantonaan tulee pyörittämään T-Print, paljastaa Julin.

Mihin tähtäätte?

– Tähtäämme noin 20 miljoonan liikevaihtoluokkaan tulevaisuudessa. Tulemme tekemään yrityskauppoja jatkossa, jotka tukevat liiketoimintaamme ja kasvua, Pasi Julin sanoo lopuksi.

 

Ota yhteyttä:

Pasi Julin, puh. 0500 573 111
Jari Kunnas, puh. 0500 573 112
Petteri Paalanen, puh. 050 346 2877
Tomi Miilumäki, puh.
044 572 6629
Sampo Karjalainen, puh. 050 501 2655

www.docus.fi


 

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Median Highlights-lehdessä 30.9.2020.
Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: