Yrityksen omaa sisältöä

Kuusi trendiä crossmediasta

18.10.2017Estradiuutiset » Xerox

Painoalan markkinat ja liiketoimintamallit uudistuvat kohisten. Kohtaamme haasteita, joista emme vielä kymmenen vuotta sitten tienneet mitään. Vaikka digitalisaatio on jo muuttanut alan liiketoimintamalleja merkittävästi, uutta on luvassa koko ajan. Muutoksesta on tullut pysyvä tila. Listasimme kuusi trendiä, jotka on hyvä tuntea.

Crossmedia-ratkaisut ovat luonteva jatko uudistushakuiselle tuotantotalolle. InfoTrendsin tutkimuksen mukaan 75% painotaloista kokee, että heidän on muututtava markkinoinnin ratkaisutoimittajiksi. Kun perinteinen printti on paineen alla, crossmedia on alue, jossa on mahdollisuus kasvaa ja kehittyä. Uuden suunnan ottaminen ei helpota vain painotaloja, vaan myös heidän asiakkaitaan.

“Mobile first” -strategia
Älypuhelimia käytetään koko ajan enemmän: erään tutkimuksen mukaan 50% ihmisistä kurottautuu aamulla ensimmäiseksi älypuhelinta kohti. Vuonna 2016 mobiililiikenne internetissä ohitti ensimmäistä kertaa pöytäkoneiden liikenteen. Kun suunnittelee markkinointikampanjaa, mobiilin tulee olla sen ytimessä. Kytke mobiili osaksi crossmedia-kampanjaa, niin lisäät mitattavuutta ja tavoittavuutta.

Interaktiivinen printti
Printillä on vahva rooli asiakkaiden sitouttamisessa, mutta printti voi olla myös paljon enemmän. Hyödyntämällä interaktiivista printtiä, voi syventää asiakaskokemusta: saumaton asiakaskokemus printistä digiin tekee kampanjoista mitattavampia. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että printillä on selkeä tavoite, CTA, joka ohjaa digitaaliseen kokemukseen. Välineeksi sopivat QR-koodit tai sovellukset. Myös lisätyn todellisuuden (AR) sovellukset tarjoavat myös markkinoijille vaihtoehtoja rakentaa uusia elämyksiä.

Markkinoinnin automaatio
Markkinoinnin automaatio on tehnyt mahdolliseksi dialogin eri kanavien välillä. Automaation avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta ja viestin kohdistamista. Lisäksi automaatio säästää aikaa ja jättää tilaa muulle työlle. Ei ihme, että 91% suurimmista menestyjistä pitää markkinoinnin automaatiota “erittäin tärkeänä” kokonaisvaltaisen menestyksen kannalta.

Personoidut videot
Videoilla on oma uniikki paikkansa markkinoinnin eri kanavissa. Se on helposti kulutettavaa sisältöä ja mainio formaatti monimutkaisten asioiden esittelyyn. Itseasiassa 51% markkinoijista nimeää videon yhdeksi parhaimmista sisältötyypeistä, kun mitataan markkinoinnin kannattavuutta, ROI:ta. Asiakasdataa voi hyödyntää myös videoiden personointiin.

Web-to-print
Web-to-print -palvelut tehostavat painotalojen liiketoimintaa – mikset kokeilisi crossmedia-ratkaisujen myyntiä myös verkossa:

  • Enemmän liiketoimintaa toimistoaikojen ulkopuolella
  • Vahvemmat asiakassuhteet
  • Parempi brändinhallinta
  • Parempi tavoitettavuus
  • Keskitetty hallinnointi

Vaihtuvan tiedon painaminen
Vaihtuvan tiedon painaminen (Variable Data Printing, VDP) on kokeilemisen arvoista. Suuri osa painoista pystyy tarjoamaan tätä mahdollisuutta, mutta asiakkaat odottavat tekniikalta enemmän: vaihtuvia kenttiä ja syvempää ymmärrystä. VDP-ratkaisu, kuten XMPie, tekee mahdolliseksi työskentelyn tutuilla suunnittelutyökaluilla ja tiedostomuodoilla. Samalla personointi voidaan viedä kokonaan uudelle tasolle. Tuloksena syntyy fiksuja ja relevantteja kokonaisuuksia, jotka huomataan. Asiakasdataa voidaan hyödyntää kohdistettuun personointiin, jossa kampanja näyttää eri kuvin ja tekstein eri kohderyhmille.

Lähteet:

https://www.impactbnd.com/blog/mobile-marketing-statistics-for-2016

http://bgr.com/2016/11/02/internet-usage-desktop-vs-mobile/

http://www.emailmonday.com/marketing-automation-statistics-overview

http://www.wordstream.com/blog/ws/2017/03/08/video-marketing-statistics

Share: