Milleniaanit rakastavat perinteistä kirjepostia.. Mutta miksi?
Me kaikki tunnemme milleniaanin. Hän on noin 20–35-vuotias, netti on hänelle TV:tä tärkeämpi ja esikuvansa hän löytää Youtubesta. Milleniaani elää globaalissa maailmassa, jossa viestintä on nopeaa ja yksinkertaista, mutta sitä on liikaa. Siksi milleniaani ihastuu saadessaan perinteistä postia.
Milleniaanit eli Y-sukupolvi on syntynyt vuosien 1980–1995 välillä ja on kasvanut digitaalisen sisällön äärellä. He ovat informaatiotulvan uhreja ja heitä piinaa keskittymiskyvyn puute. Mainostajalle tämä on haaste, mutta tietoähkyn voi myös pysäyttää. Milleniaani nimittäin rakastaa postia, painettua suorapostia, joka tuntuu ja tuoksuu, mutta on ennen kaikkea mutkaton ja relevantti.
Näin milleniaani lukee suorapostia
- 84% käyttää aikaa käydäkseen postinsa läpi
- 64% tutkii tietoa mieluummin posteista kuin sähköposteista
- 77% kiinnittää huomiota mainontaa, joka tulee suorapostina
- 90% pitää suorapostia luotettavana
- 87% pitää suorapostin saamisesta
Vaikka milleniaani rakastaa elämämistä digitaalisissa verkostoissa, häntä on vaikea tavoittaa sieltä. Suoraposti kuitenkin kiinnostaa häntä, sillä kotiin kannetulla viestillä on uutuusarvoa. Kerran päivässä ilmestyvä suoraposti, etenkin osoitteellinen, on jotain uutta ja erilaista ja saa siksi huomionsa. Suomessa osoitteellinen suoraposti toimii tehokkaasti: 62% lukee suorapostin ja 12% tilaa ja ostaa tuotteen suorapostin perusteella. Keskimäärin suomalainen kuluttaja saa viikossa 1,8 osoitteellista suorapostia ja 5,6 osoitteetonta suorapostia.
Vuoteen 2020 mennessä Suomessa käyvistä työikäisistä 50% kuuluu jo tähän Y-sukupolveen, joka käyttää digitaalista mediaa valikoiden, mutta huomioi painetun suorapostin.
Näin milleniaani käsittelee suorapostia
Milleniaali | Ei-Milleniaani | |
Todennäköisesti selaa postin | 71% | 66% |
Epätodennäköisesti jättää lukematta | 54% | 59% |
Todennäköisesti järjestelee postinsa | 45% | 40% |
Todennäköisesti käyttää aikaa postin lukemiseen | 36% | 35% |
Todennäköisesti näyttää postin toiselle | 24% | 19% |
Mainonta muuttuu – muuttuuko suoramainonta?
Suorapostin ei tarvitse, eikä pidä olla perinteistä suoramainontaa. Etenkin milleniaanit ovat tarkkoja sen suhteen, miten mainostajat kommunikoivat heille. Mainonta on ylipäätään muuttunut ja suorapostin tulee muuttua sen mukana. Näin rakennat kiinnostavan suorapostin milleniaanille:
- Sisällytä viestiin digitaalisia elementtejä. Kokeile QR-koodeja, NFC:tä tai AR:ää. Lisää linkki videoon, nettisivuille tai sosiaaliseen mediaan.
- Kiteytä viestisi. Tarjoile viestisi sopivina annospaloina, sillä yleisösi on tottunut saamaan tietoa nopeasti ja tehokkaasti.
- Ole autenttinen Vältä kovia mainospuheita. Milleniaanit karttavat perinteistä mainontaa. Ole suora ja avoin.
- Käytä paperia monipuolisesti. Hyödynnä paperin aistiulottuvuudet: tuoksu, ääni ja tekstuuri.
- Vältä slangin käyttöä. Milleniaania ei sovi aliarvioida, etenkään jos olet itse kohderyhmää. Käytä slangia harkitusti, sillä se voidaan tulkita epäautenttiseksi.
Lähteet:
- USPS Mail Moments: 2016 Review, March 2016
- “Millennials: An Emerging Consumer Powerhouse,” Quad/Graphics, March 2016
- Felicia Savage, “Don’t Hide in the Bushes: How to Use Direct Mail to Target Millennials,” PERQ, October 28, 2013
- “Direct Mail vs. Social Media | Q&A Showdown,” Divvy, January 15, 2016. http://divvyonline.com/direct-mail-vs-social-media-20160115
- “Still Relevant: A Look at How Millennials Respond to Direct Mail,” USPS 2017.