Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Onko hiilineutraali painotuote vain kaunis yksisarvinen?

18.6.2019Kirjoittaja: Sami Pulkkinen

Ilmastonmuutos on tosi asia. Faktaa on myös se, että ihminen kiihdyttää tätä prosessia omilla toimillaan. Monia ympäristön tulevaisuus jopa ahdistaa, ja siksi yhä useampi meistä kaataa aamukahviinsa kauramaitoa tai kulkee työmatkansa polkupyörällä. Pienillä teoilla on merkitystä, kun yksilön valinnat moninkertaistuvat. Ei siis ole ihme, että ympäristöajattelu on lyönyt itsensä voimakkaasti läpi myös yritysmaailmassa. Vihreästä arvomaailmasta on tullut selkeä kilpailuetu, jolla samaan aikaan houkutellaan asiakkaita ja yritetään saada kilpailijat vihreäksi kateudesta.

 

Paino- ja tulostusalalla on jo Suomessakin toimijoita, jotka tarjoavat asiakkailleen hiilineutraaleja tuotteita. Hiilineutraalius perustuu hiilijalanjäljen laskentaan, päästöjen vähentämiseen ja kompensointiprojekteihin. Kyseessä on siis monimutkainen laskentaprosessi, jossa huomioidaan esimerkiksi painokoneen energiankäyttö, materiaalien ja värien valmistus, logistiikka ja jopa henkilökunnan työmatkat. Monet alan yritykset ovat varmasti kulkemassa kohti vastuullisempaa tuotantoa, mutta täysi hiilineutraalius on yhä melkoista utopiaa. Se vaatii lisää tekoja painotalojen lisäksi myös värien, materiaalien ja laitteiden valmistajilta.

 

Myös asiakkaiden pitää uskaltaa vaatia enemmän ja olla samalla valmiita valitsemaan ympäristöystävällisiä painotuotteita jopa hieman kalliimmalla hinnalla. Vastuu ilmastonmuutoksen hillitsemisestä on kollektiivinen. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen siihen, että suunta on nyt jo oikea. Ennen kuin tavoitamme painotuotteiden hiilineutraalin yksisarvisen, voimme tarjota asiakkaillemme vastuullisia vaihtoehtoja esimerkiksi materiaaleissa ja väreissä. Ilmasto kiittää myös uusista, energiatehokkaammista laitehankinnoista. Vihreää tulostustaloa ei tehdä yhdessä yössä, mutta pidemmällä aikavälillä se onnistuu. Hyvää omaatuntoa voi toki ostaa kompensoimalla päästöjä, mutta mielestäni vastuullisen liiketoiminnan pitää olla sekä kestävää että kannattavaa.

 

Sami Pulkkinen
toimitusjohtaja, PixMill Group Oy

 

Kirjoittaja Sami Pulkkinen on PixMill Group Oy:n toimitusjohtaja. Sami vaikuttaa myös FESPA Finlandin hallituksessa.

Share: