Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Ohjelmistovinkit: Brändielementtien hallinta

14.10.2020Kirjoittaja: Juha Laamanen

Nyt sukelletaan Adobe Creative Cloudin aineistonhallinnan maailmaan. Pilviominaisuudet helpottavat tiimityötä.

Kirjastojen jakaminen Creative Cloudissa auttaa tiimin jäseniä pitämään brändistä huolta. Teksti- ja värimuotoilut pysyvät jiirissä niiden näkyessä kaikille.

Designtyöläisen ajasta suuri osa kuluu erilaisten tiedostojen ja aineistojen selvittelyyn, etsimiseen, lähettämiseen/vastaanottamiseen jne. Siksi Adobe Creative Cloud -käyttäjän kannattaa varmistaa, että ohjelmistopakettiin kuuluvat pilvipalvelut ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä. Creative Cloudin asiakkaalla on käytössään pilvitallennustilaa, jota voi hyödyntää monin eri tavoin.

Grafiikan vienti kirjastoon Illustratorista raahamalla.

Creative Cloud Files. CC-ohjelmien normaaliasennuksen yhteydessä työasemaan asentuu myös erillinen Creative Cloud Files -tiedostokansio, joka synkronoidaan käyttäjätilin tallennustilaan.

Värimallin vieminen kirjastoon InDesgnin Swatches -paneelissa.

Tätä pilvitallennustilaa on yksittäisen lisenssin tilaajalle 100 gigatavua, mikä ei ole aivan hirveän paljon, mutta rahalla sitä saa toki lisättyä. Teams -lisenssimallissa, joka on hyvin tyypillinen yrityskäytössä, tila päivitettiin juuri yhteen teratavuun, joka on jo merkittävä määrä.

Homma toimii samalla tavalla kuin muutkin synkronoituvat pilvipalvelut, kuten Dropbox. CC-Files- kansion sisältö synkronoidaan automaattisesti pilveen ja sitä kautta muihin työasemiin, joissa olet kirjautuneena samalla tunnuksella. Kansioita voi myös jakaa useille käyttäjille, jolloin tiimityö helpottuu esim. ulkopuolisten kumppaneiden kanssa.

Kirjastoista kaikki irti. Kirjastot ovat tämän pilvipalvelukonseptin parasta antia. Kirjastot näkyvät ohjelmien käyttöliittymissä omassa Kirjastot-paneelissa. Kirjastot ovat käyttäjäkohtaisia ja kirjastojen sisältö tallennetaan pilveen käyttäjän tilille. Oletuksena käyttäjällä on yksi oletuskirjasto, mutta niitä voi tehdä helposti lisää. Kirjastoja voi luoda lisää sovelluksien Kirjastot-paneelissa tai CC- työpöytäsovelluksen Your Work / Työsi -osiossa. Kannattaa suosia ajatusta, jossa kirjastoja on ennakkoon mietittyjen teemojen mukaan (esim. asiakas X -CMYK), sen sijaan että koottaisiin

Tekstityylien tallentaminen kirjastoon käy näppärästi InDesignin kappaletyylipaneelin painikkeella. InDesignin ja Illustratorin tyylejä voi käyttää myös ristiin.

kovin suurta yleiskirjastoa. Myös kirjastot ovat jaettavissa usean käyttäjän kesken ja kirjaston omistaja (perustaja) voi määrittää kutsutuille käyttö- tai muokkausoikeuden.

Kirjastoihin saa talteen mm:

  • Värimallit (Swatches)
  • Kappale ja Merkkityylit (InDesign/Illustrator -tyylit ovat yhteensopivia soveltuvin osin)
  • Graafisia elementtejä, kuten logoja, piktogrammeja jne.
  • InDesign-kehyselementtejä ja -laatikoita
  • Kuvatiedostoja

 

Mikäli et ole vielä systemaattisesti käyttänyt näitä pilvitoimintoja, nyt kannattaa kokeilla!


 

Ohjelmistovinkkien kirjoittaja Juha Laamanen on Corellia Oy:n toimitusjohtaja. Corellia on Adoben auktorisoima virallinen koulutuskeskus Suomessa.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä kesäkuussa 2020, nro 5-6/2020. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: