Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Anna värien ja brändin näkyä kaikkialla

26.4.2019Kirjoittaja: Sami Pulkkinen

Tilat ovat tärkeä osa brändikokemusta, mutta niiden mahdollisuuksia hyödynnetään vielä aika ujosti meillä Suomessa. Sen sijaan Amerikassa osataan kaupallistamisen taito ja kun siellä jotain tehdään, tehdään se yleensä isosti. Siksi ei ole suuri yllätys, että mieleenpainuvin kokemukseni äärimmilleen viedystä tilojen brändäämisestä on Yhdysvalloista.

Atlantan World of Coca-Cola ei jättänyt kenellekään epäselväksi, minkä sihijuoman tarinaan keskuksessa tutustuttiin. Punainen väri ja Coca-Colan tunnus olivat läsnä kaikkialla, lattiasta kattoon. Hyviä esimerkkejä löytyy toki lähempääkin. Itävallan Spielbergissä sijaitsevan Red Bull Ring -moottoriradan museo ja myymälä ovat todella upeasti toteutettuja. Brändi on tuotu tiloihin valokaapelien, muotoon leikattujen kirjainten ja sisustustapettien avulla.

Sisustamalla asiakkaiden sydämiin

Ainakin sellaiset tilat, joissa kohdataan asiakkaita, kannattaisi ehdottomasti pukea oman yrityksen väreihin. Myymälöissä brändi on yleensä vahvasti läsnä, mutta edelleen esimerkiksi aula- ja odotustilat, neuvotteluhuoneet ja koulutustilat ovat turhan kliinisiä ja tylsän harmaita. Jo muutamilla elementeillä nämäkin muuttuisivat mieleenpainuviksi kokemuksiksi. Asiakkaiden kiinnostus on arvokasta, joten yhtäkään mahdollisuutta muistijäljen jättämiseksi ei kannata ohittaa.

Toimitilojen sisustaminen luo viihtyvyyttä myös työntekijöille. Erilaiset kiinnostavat ratkaisut voivat viestiä esimerkiksi yrityksen arvoista ja fiiliksestä. Pienilläkin jutuilla on yllättävän suuri vaikutus. Tarjonta on nykyään laajaa ja saatavilla on sisustustapettien ja -kalvojen lisäksi muun muassa tulostettavia mattoja, verhoja ja tilanjakajia. Maailmalla iso trendi on tällä hetkellä ns. sandwich-tekniikalla toteutetut kerroslevyt, joissa on erilaisia struktuuri- ja kennorakenteita, jotka heijastavat valoa ja värejä eri kulmista.

Seuraan innostuneena, millaisia jännittäviä toteutuksia näillä leveysasteilla nähdään jatkossa. Toivon, että tilat kertovat entistä vahvemmin yritysten tarinaa. Kukapa meistä ei haluaisi inspiroitua työpaikallaan, asiakaskäynnillä tai jopa hammaslääkärissä? Tyylikkäästi toteutettu toimitila on parhaimmillaan elämys, joka halutaan jakaa myös muille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Sami Pulkkinen
toimitusjohtaja, PixMill Group Oy

Kirjoittaja Sami Pulkkinen on PixMill Group Oy:n toimitusjohtaja. Sami vaikuttaa myös FESPA Finlandin hallituksessa.

Share: