Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Tiloihin twistiä tuunaten

6.10.2020Kirjoittaja: Jarkko HakolaKuva: Piia HarjulaJulkaistu lehden numerossa 5-6/2020
Miia Sjögren (vas.) ja Krista Jensen-Eriksen (oik.) ovat toimitilabrändäykseen erikoistuneen Riemusta Oy:n tehokaksikko. Tilojen brändäämisessä piilee naisten mukaan todellinen aarre graafiselle alalle.

Brändäämisen yksi nouseva osa-alue on toimitilabrändäys. Kun se tehdään hyvin, tuo se brändin visuaalisuuden ja arvot työntekijöiden silmien eteen – ja säväyttää asiakkaankin. Kuulostaa kalliilta, vaan ei ole, jos tuunataan.

Noin neljä vuotta sitten alkunsa saanut Vantaan Vapaalassa toimiva Riemusta Oy on vahvasti toimitilabrändäykseen erikoistunut tilamuotoilutoimisto. Yrityksen omistajien, Miia Sjögrenin ja Krista Jensen-Eriksenin, mielestä toimitiloissa piilee todellinen aarre graafiselle alalle.

Usein vuokrasuhteen alkaessa uusi toimitilavuokralainen haluaa remontoida kaiken: lattiat, seinät, keittiön, neukkarit, aulan yms. Onko se kaikki tarpeen?

– Ymmärrämme täysin, että yritys haluaa uusia tilat yrityksen brändin näköiseksi. Mutta tarvitseeko kaikkea repiä irti ja rakentaa taas uudestaan? Meidän mielestämme ja ihan ekologisuudenkin nimessä ei tarvitse. Tiloja voidaan ketterästi tuunata esimerkiksi tulostamalla ja asentamalla kalvoja olemassa olevien pintojen ja huonekalujen päälle, printeistä ja teipeistä puhumattakaan. Tätä eivät monet yritykset tiedä, jos heille ei kerrota siitä mahdollisuudesta, Miia Sjögren kertoo ja jatkaa:

– Laaja toimitilaremontti saattaa kestää viikkoja ja jopa kuukausia, kun pintojen tuunaus sisustuskalvoa teippaamalla voidaan tehdä yhden huoneen osalta päivässä. Esimerkiksi vessojen 80-lukua henkivät kaakelit voidaan ylipinnoittaa moderneiksi tunneissa – ja vaikkapa ilta- tai yöaikaan, jolloin tilat ovat taas aamulla käytössä. Nopeuden lisäksi euroissakin tulee isoja säästöjä.

Tausta auttaa

Riemustan naisilla on erittäin pitkä kokemus graafisen alan parista, josta on paljon hyötyä toimitilojen brändäämisessä ja sen toteuttamisessa.

– Minä olen kasvanut painomusteeseen. Isäni ja äitini perustivat Eriksenin kirjapainon ja työkokemusta on niin DMP:n kuin Granonkin leivissä, kertoo Krista Jensen-Eriksen.

Myös Miia Sjögrenillä on jo yli 20 vuoden kokemus painoalan yrityksistä.

– Olen tehnyt pitkälti reprohommia sekä rakenne- ja pakkaussuunnittelua. Olin Kristan kanssa samaan aikaan sekä DMP:llä että Granossa.

Pintojen teippaukset ovat ylittäneet asiakkaiden odotukset.

Työnjako naisten välillä menee niin, että Miia hoitaa suunnittelupuolen ja teknisen toteutuksen, kun taas Krista vastaa brändäyksen sisältöpuolesta ja sisustamisesta. Vahvuudet täydentävät toisiaan.

– Työskentelin DMP:llä ja Granossa HR-päällikkönä. Siinä työssä tehtävänäni oli muun muassa rakentaa yrityskulttuuria ja saada työntekijät ymmärtämään yrityksen arvot ja innostumaan niistä. Huomasimme, että tila on todella tärkeä yrityskulttuurin kehittäjänä ja huomasimme, että yrityksen arvojen on tärkeä olla esillä. Ja lisäksi tilojen visuaalisuus luo positiivista virettä kaikille, Krista muistelee.

Miian ja Kristan mukaan toimitila-brändäyksellä ja sitä myötä suunnittelijoilla ja toteutuksia tekevillä painotaloilla on valtava potentiaali. Yritysten toimitilojen lisäksi uudistuskohteiksi käyvät oivasti esimerkiksi hotellit, kaupat, ravintolat ja julkiset tilat. Nykyään tiloja voi brändätä myös monella eri tavalla. Digitaaliset näytöt, sisustuskalvomateriaalit, valaistus ja tulostustekniikka ovat kaikki kehittyneet. Tietävätkö asiakkaat näistä?

– Asiakkailla ei itsellään ole tietoa siitä mitä kaikkea on mahdollista tehdä. Se on luonnollista, koska eiväthän he työskentele esimerkiksi tulostusmateriaaleiden parissa. Asiakas on ehkä ajatellut, että otetaan vain logo tuohon neukkarin seinään. Brändiä kannattaa kuitenkin tuoda esiin tiloihin muillakin tavoilla, Krista ja Miia kehottavat.

Ava-Akatemialle Riemusta pääsi tekemään brändäysprojektin. Kyseessä oli uudet superhienot tilat ja kalusteet, mutta seinät hohtivat valkoisuuttaan ja tunnelma puuttui.

Miian ja Kristan tietämys eri tulostusmateriaalien ja tulostuslaitteiden mahdollisuuksista on vankka etu ideoita esitellessä. Alan yrityksissä on uskomaton potentiaali jo olemassa. On vain löydettävä uusia keinoja soveltaa niitä.

– Varsinkin silloin, kun saamme asiakkaan käymään luonamme, hänelle avautuu ihan käytännössä mikä on mahdollista. Esimerkiksi pintojen teippaukset ovat ylittäneet asiakkaiden odotukset. Kun teippi siirtyy rullalta tulostimen kautta seinälle, mielikuvat laadusta muuttuvat positiivisesti. Teipeistä ajatellaan välillä, että se on vaan jotain repsottavaa kontaktimuovia, naurahtavat naiset.

Nykyisin on tarjolla laadukkaita sisustuskalvoteippejä, joilla voidaan jäljitellä todentuntuisesti esimerkiksi puuta, nahkaa ja betonia.

– Printeillä ja teipeillä tuodaan uutta twistiä helposti. Jos esimerkiksi yrityksellä muuttuu brändivärit, niin tilanne on nopeasti korjattavissa printillä.

Toimitilabrändäys vs. sisustussuunnittelu?

Usein puhutaan sisustussuunnittelusta, mutta mitä sitten on toimitilabrändäys? Lyhyesti voidaan sanoa, että sisustussuunnittelu on kalusteiden ja tilojen toimivuuden mietintää niin, että tilaan luodaan oikea tunnelma.

Toimitilabrändäys tuo mukaan projektiin graafisen alan palvelut sekä sisältöpuolen, kuten arvojen visualisoinnin. Sisustussuunnittelu on usein pidempi ja työläämpi projekti. Joskus pelkkä brändäys riittää tai sitten brändäys voi tuoda viimeisen silauksen onnistuneeseen sisustukseen.

Voisi ajatella, että toimitilabrändäys koetaan kalliina asiakkaan päässä. Onko niin?

– Ei meitä kalliiksi koeta. Haluamme tehdä työmme tosi tehokkaasti ja hinnoitella palvelut niin, että pienemmätkin yrityksetkin voisivat uusia tilojaan. Ja kun rinnalle ottaa ison remontin kustannukset, niin ei tämä kallista ole, Miia kertoo.

Krista Jensen-Eriksen ja Miia Sjögren lähtivät yrittäjiksi vuonna 2016. Naisten työtausta painotaloissa on auttanut heitä paljon. Tietotaitoa ja kontakteja on kertynyt esimerkiksi DMP:stä ja Granosta.

Painotalot työllistävät

Riemusta tekee toimitilabrändäystä ja tilasuunnittelua monenlaisille asiakkaille, laidasta laitaan.

– Meillä on suoria yritysasiakkaita, muutamia kiinteistöpuolen asiakkaita, kuten Sponda, ja sitten on paljon graafisen alan yrityksiä, joiden asiakkaille teemme toimitilojen ja messuosastojen suunnittelua alihankintana, Miia ja Krista kertovat.

Graafisen alan yritykset eli painotalot työllistävät Riemustaa jopa noin 50 prosenttia, joista yhtenä samassa kiinteistössä majaileva Coloro. Toinen puoli on suora-asiakkuuksia ja kiinteistöalan yrityksiä. Naiset tuovat esiin myös tärkeän havainnon liittyen painotalojen ja asiakasyritysten kommunikointiin.

– Monelle yritykselle on vaikea ostaa graafisen alan palveluita! Terminologia painojen kanssa voi olla vaikeaa ja asiakkaiden materiaaliosaaminen ei riitä tekemään järkeviä päätöksiä. Meille nämä asiat ovat tuttuja, joten näissä tilanteissa asiakkaat haluavat, että me hoidamme kaiken. Tämä korostuu varsinkin erikoisemmissa ratkaisuissa, Miia ja Krista kertovat.

Riemusta toimii linkkinä asiakkaiden ja painotalojen välillä, jolloin he pystyvät suoraan ehdottamaan jo suunnitteluvaiheessa oikeita materiaaleja ja ratkaisuja.

– Painotalot pääsisivät hyvään alkuun brändäämällä ensin omat tilansa, jolloin ratkaisuja ja materiaaleja on helpompi esitellä oikeassa ympäristössä myös asiakkaille.

Millaisia painokumppaneita käytätte toteutuksiin?

– Riippuen projektista toimimme useiden eri painotalojen kanssa. Vaikka toimistomme onkin Coloron kanssa samoissa kiinteistössä, niin meillä on selvä tahtotila tehdä projekteja kaikkien tulostuskumppanien ja asennusfirmojen kanssa. Olemme suunnitelleet useamman painotalon showroomit, esimerkiksi Punamustalle, Colorolle ja Niinille.

Mitkä projektit ovat jääneet erityisesti mieleen?

– Ava-akatemialle tehtiin vähän aikaa sitten brändäysprojekti. Heillä oli uudet superhienot tilat ja kalusteet, mutta seinät hohtivat valkoisuuttaan ja tunnelma puuttui. Sinne päästiin tekemään brändäys kokonaan ja tuomaan eloa ja väriä tiloihin. Suunnittelun lähtökohtana oli onnellinen oppimispolku, joka kulkee punaisena lankana läpi tilojen. Toinen hieno case oli Patenttitoimisto Laine, jolle muun muassa verhoiltiin kalusteita ja tuunattiin vanhoja huonekaluja, Krista vastaa.

Kuinka nopeasti toimistotila voidaan tuunata?

–100 neliön tilan suunnitteluun menee noin viikko. Sisustussuunnittelussa voisi mennä useampi kuukausi, kun odotellaan esimerkiksi kalusteita. Tuunaamalla brändäys on erittäin nopea vaihtoehto, Miia kertoo ja Krista lisää nauraen:

– Ethän nyt luvannut liian nopeita aikoja?

Tuunaaminen on ekoteko

Riemusta pyrkii uusimaan tiloja kestävästi ja tuomaan esille vihreitä arvoja.

– Tuunaaminen on kiertotaloutta, aina ei tarvitse ostaa uutta. Meillä ekologisuus on läsnä kokonaisvaltaisesti tilasuunnittelussa, vaikka toki materiaaleissakin on vihreitä valintoja. Kamalinta on, kun tulee uusi vuokralainen, joka remontoi kaiken ja hyvää tavaraa hylätään uuden tieltä.


 

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä lokakuussa 2020, nro 5-6/2020.
Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: