Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Pinnat uusiksi

20.3.2020Kirjoittaja: Juho PeltonenKuva: Piia Harjula & Solar ScreenJulkaistu lehden numerossa 8/2019
Sisustuskalvoja on saatavilla satoja erilaisia kuoseja. Kalvo voidaan teipata kuluneen pinnan päälle, myös pyöreisiin pintoihin. Kuvassa Cover Styl’in kalvo AL09.

Toimitilan ankea yleisilme ja orastava nuhjuisuus kielivät korjaustarpeesta, mutta remontin kustannukset hirvittävät ja rakenteellinen mylläys tuntuu järjettömältä. Tiesitkö, että remontille on vaihtoehtoinen ratkaisu?

Kulahtaneiden pintojen pulma saattaa ratketa yllättävän helposti. Suosiotaan viime vuosina nostaneet sisustuskalvot ovat edullinen ja nopea keino tilojen päivitykseen. Kalvot istuvat erilaisille pohjamateriaaleille ja niillä pystyy muokkaamaan persoonallisia ilmeitä julkisiin tiloihin tai vaikkapa hotelleihin ja ravintoloihin.

Paras hyöty kalvoista saadaan silloin, kun remontti tehdään liukuvasti ja tilat voidaan pitää samanaikaisesti aktiivisessa käytössä. Esimerkiksi hotellihuoneita voidaan pinnoittaa huone kerrallaan ilman, että saneerauksesta koituu rasitusta liiketoiminnalle. Yhden huoneen seinien pinnoitus sujuu ammattitaitoiselta asentajalta yhden iltapäivän aikana.

Kalvot ovat lämpömuovautuvia ja muotoutuvat myös kaareville pinnoille. Niillä voidaan päällystää vaikka huonekaluja. Trendikkyyden ja tunnelman lisäksi kalvoista haetaan myös käytännön innovaatioita. Yksi alan markkinajohtajista, 3M, tarjoaa toimiston tai koulun seinäpintoihin valkotaulupintaa.

Kalvot kestävät aikaa ja kulutusta. Esimerkiksi 3M DI-NOC -somistuskalvoille myönnetään sisätiloihin 12 vuoden takuu, ulkotiloissa käytettävien kalvojen takuu on viisi vuotta. Solar Screen -yhtiö lupaa puolestaan Cover Styl’ -sisustuskalvoilleen kymmenen vuoden takuun.

3M:n DI-NOC-tuotteet ovat olleet pioneeriroolissa sisustuskalvojen yleistymisessä. Kuva otettu 3M:n osastolta Fespa-messuilla 2018.

Pioneerina 3M

Nykyaikaisten sisustuskalvojen pioneerina voidaan pitää DI-NOC-tuotetta, jonka 3M toi markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Tulostusratkaisuja tarjoavan Arazzon myyntijohtaja Toni Koponen kertoo, että Cover Styl’in muutaman vuoden takainen markkina-avaus on lisännyt sisustuskalvojen myyntiä.
– Voidaan melkein puhua sisustuskalvojen renessanssista. 3M on tehnyt hyvää taustatyötä markkinoille ja Cover Styl’ -tuotteiden vahva tulo näkyy uutena aaltona, kiteyttää Koponen hyviä kasvunäkymiä.

Mainospäällikkö Susanna Saarinen Elidosta kertoo asiakkaiden ihastuneen sisustuskalvoihin.
– Sisustuskalvot ovat esimerkiksi Aasiassa hirveän suosittuja sekä päivityksissä että uudisrakentamisessa, mutta Suomessa kalvoihin on suhtauduttu hieman ennakkoluuloisesti. Kun asiakkaat sitten näkevät lopputuloksen, he ovat lähes poikkeuksetta positiivisesti yllättyneitä laatuvaikutelmasta, Saarinen kertoo.

Sisustuskalvot ovat esimerkiksi Aasiassa hirveän suosittuja.

Myös Arazzon Toni Koponen arvostaa tuotteiden laatua.
– Kyllä näissä on sellaista hyvää hehkua! Totta kai markkinoilla on monenlaista rullatavaraa ja tee-se-itse-ratkaisut saattavat pahimmillaan näyttää vähän bulkilta. Laadukkaat materiaalit nähdään kuitenkin premium-tuotteina, jotka kohottavat tilan arvovaikutelmaa.

Rakenteellisesti monitasoiset tekstuurit tuntuvat aidoilta ja laadukkailta. Puun syyt tunnistaa jäljitelmän struktuurista, metallin viileyden tavoittaa alumiinipinnasta. Nahkapintaa on vaikea erottaa eläinperäisestä tuotteesta. Marmorin kiilto hämää tarkkaakin silmää.

– Onhan tässä valtava mahdollisuus uusia pintoja nopeasti ja kustannustehokkaasti. Pinnoitus on kuitenkin kevyt operaatio tavanomaiseen pintaremonttiin nähden. Lisäksi materiaaleilla saadaan luotua uutta ilmettä, Elidon Saarinen kertoo.

Elidon mainospäällikkö Susanna Saarinen povaa sisuskalvojen kysynnän moninkertaistuvan. Suomessa on hänen mukaansa paljon kasvupotentiaalia.

Vain mielikuvitus rajana

Elido on käyttänyt korkealaatuisia sisustuskalvoja ravintoloissa ja sairaaloissa. Markkina-alue on kuitenkin laaja. Sisustuskalvoilla voi tuunata glitteriä kerhotilaan, nahkaa erikoisliikkeeseen ja puujäljitelmää kokoustilaan. Antibakteeriset materiaalit sopivat vaikka sairaalaan. Myös hybridiratkaisut onnistuvat: osa pinnoista voidaan toteuttaa kalvoilla, osaan voidaan hakea tarinallisuutta suurkuvatulosteella.

Antalis edustaa Suomessa Solar Screenin Cover Styl’ -kalvoja. Yhtiö toi Cover Styl- kalvot Suomen markkinoille vuonna 2017. Antaliksen liiketoimintapäällikkö Mika Pöllänen on tyytyväinen Cover Styl’ –kalvoihin.
– Tuotteet ovat laadukkaita ja ketju toimii alusta loppuun. Asiakas saa lopputuotteen kohtuullisessa ajassa ja pienetkin erät toimitetaan sujuvasti.

Pölläsen mukaan tuotteita on helppo myydä asiakkaille ja hän pitää tuotetta valmiina.
– Tätä ei tarvitse enää kokeilla kantapään kautta, vaan konsepti on hyväksi todettu ja ketjun kaikilta osin toimivaksi hiottu.
Pöllänen arvostaa suurkuvatulosteiden ja sisustuskalvojen tuomaa esteettistä lisäarvoa.
– Mietitään nyt vaikka jotain lentokenttiä. Miltä ne näyttivät vielä muutama vuosi sitten? Valkoista, ruskeaa, ehkä vihreää. Nykyisin pinnat ovat täynnä erilaista eloisaa tulostetta.

Lentokenttien kaltaiset julkiset tilat tarjoavat hyvän markkina-alueen kalvoille: suuriakin pintoja voidaan uusia kätevästi ilman pöly-, meteli- ja -hajuhaittoja. Helposti räätälöitävät kalvot kuuluvat A+ -päästöluokkaan ja niillä on EN15102 ja IMO-paloluokitukset. Ne ovat antibakteerisia ja soveltuvat siten julkisiin tiloihin. Niitä voi käyttää hyvin vaikka sairaalatilojen tuunaamiseen.

Tuotteissa riittää valikoimaa myös kouluihin ja päiväkoteihin. Yksi iso potentiaalinen asiakasryhmä löytyy taloyhtiöistä. Lista jatkuu: hissit, sosiaalitilat, meriteollisuus. Jokainen pinta on mahdollisuus. Sisustuskalvot sopivat useimpien pintojen päälle suorasta seinästä 3D-pintaan. Alusta pohjustetaan primerilla ennen asennusta.

Helposti räätälöitävät kalvot ovat antibakteerisia ja soveltuvat siten julkisiin tiloihin.

Suunnittelu keskiössä

Laadukkaat kalvot eivät ole kuluttajatuotteita. Vaikka asennus on verraten yksinkertaista, siinä tarvitaan erikoistyökaluja, huolellisuutta ja ammattitaitoa. Onnistuneimmat kokonaisuudet syntyvät yleensä perusteellisen prosessin kautta, ja sen alkupäästä löytyy osaava sisustussuunnittelija. Arazzon Koponen nostaakin suunnittelun roolin keskiöön.
– Me toimitamme materiaalin, mutta lopputuote edustaa aina sisustussuunnittelijoiden ja -arkkitehtien visioiden hedelmää, Koponen sanoo.

Elido on panostanut prosessiin kaikilta osin. Onnistunut konsepti tukee myyntiä: hyväksi havaittu tuote markkinoi itse itseään. Myynti rullaa mukavasti, vaikka sisustuskalvo on verraten tuntematon konsepti. Elidon saama palaute yhdessä toimivan tuotteen ja markkinoinnin kanssa on siivittänyt nopeaa kasvua. Susanna Saarinen arvelee kysynnän moninkertaistuvan seuraavan vuoden aikana. Myös tekijäpuoli toimii:
– Elido on järjestänyt asentajille täydennyskoulutusta. Sieltä on saatu erikoisosaamista arkkitehtifoilien ja sisustuskalvojen asennukseen eri tyyppisille pinnoille. Kurssit on toteutettu Cover Styl’ in Luxemburgissa sijaitsevissa training-tiloissa. Omassa tiimissämme on neljä tekijää, ja tarvittaessa saamme lisäkäsiä aliurakoitsijoiltamme, kertoo Saarinen.

Solar Screenin Cover Styl’ -sisustuskalvovalikoima on laaja. Erilaisia puu-, betoni-, nahka-, metalli- ja glitter-jäljitelmiä löytyy monissa eri väreissä ja tunnelmissa.

Valttina ekologisuus

Yksi sisustuskalvojen myyntivalteista on ekologisuus. Rakentamisen ja remontoinnin ympäristöhaitat tunnistetaan yhä selkeämmin ja ilmastosyyt saattavat hidastaa saneeraussuunnitelmia. Kasvojenkohotus ilman rakenteellisia muutoksia on ekologisesti kestävä vaihtoehto, jota moni tiedostava asiakas arvostaa.

Materiaalin tuotannon ja logistiikan päästöt jäävät murto-osaan tavanomaisesta saneerauksesta, kun vanhoja rakenteita ei revitä auki, vaan uusi ilme syntyy pintojen päälle.

Antaliksen edustamat Cover Styl’ in kalvot on suunniteltu nimenomaan vanhojen pintojen ehostukseen. Mika Pöllänen näkee niissä potentiaalia myös uudisrakentamiseen.
– Suunnitteluvaiheessa voidaan visioida ainutlaatuisia kokemuksia. Sisustuskalvojen lähtökohtia ovat viihtyvyyden luominen, tyylikäs yleisilme ja mielikuvan rakentuminen, Pöllänen toteaa.

Saarinen, Pöllänen ja Koponen arvioivat, että sisustuskalvot ovat lähtökohtaisesti yksi edullisimmista päivitysvaihtoehdoista. Parhaimmillaan asiakas saa kevyen ylimaalauksen hinnalla uniikin yleisilmeen ja helposti huollettavia kestäviä pintoja. Ikuisiksi niitä ei silti tehdä, vaan suunnittelussa otetaan huomioon päivityksen vaivattomuus.

Sisustuskalvot ovat suurelle yleisölle vielä melko tuntematon tuoteryhmä. Markkinoilla on valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Tuotteille on helppo povata menestystarinaa.


Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä joulukuussa 2019, nro 8/2019. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: