Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mikä tappaa pahan?

5.6.2020Kirjoittaja: Juho PeltonenKuva: Hygtech Alliance, Signcom & IskuJulkaistu lehden numerossa 3-4/2020
Kotimaisista yrityksistä koostuva HygTech Alliance on kehittänyt jo muutama vuosi sitten sairaalaympäristöihin ja muihin korkean infektioriskin tiloihin sarjan antimikrobisesti vaikuttavia kalusteita ja tuotteita, jotka vähentävät kosketuksen kautta leviäviä tauteja ja infektioita jopa puolella. Vaikutus perustuu hopean ja kuparin luontaisiin antimikrobisiin ominaisuuksiin sekä kosketusvapaisiin pintoihin. Tuotteille on povattavissa kovaa kasvua.

Antimikrobiset tuotteet? Biosidit, kupari, hopea, puu ja valo. Ai niinkö? Mutta tappavatko ne myös koronan?

Suomessa kuolee kausi-influenssaan vuosittain satoja ihmisiä, bakteeri-infektio koituu useamman tuhannen kohtaloksi. Sairaslomapoissaoloista kertyy vuositasolla miljardiluokan lasku. Varhaiskasvatuksessa ja muilla erityisen infektioherkillä aloilla henkilökunnan sairastelu ja sitä seuraava henkilöstövaje heikentävät työssäjaksamista. Pöpöt ovat suuri kuluerä.

Käsihygienia on halpa ja helppo kikka, jonka viimeaikaisessa suosiossa on viraalihitin aineksia. Tihentynyt saippuointifrekvenssi tarvitsee rinnalleen uusia menetelmiä. Koronanjälkeisestä ajasta on vähän varmuutta, mutta kristallipallon pintakerroksesta heijastuu hygieniateknisiä menetelmiä.

Tieto siitä, että koronaviruskin tulee olemaan vain yksi linkki pandemioiden ketjussa, luo uusia markkinoita ja standardeja. Julkisten tilojen hygieniavaatimukset tulevat kokemaan suuria muutoksia lähitulevaisuudessa. Käsien pesun vaivattomuus, tunnistehanat ja helposti puhtaana pidettävät pinnat näyttelevät suurta roolia, kun tiloja työstetään uuden maailman tarpeisiin.

Mikäli tuote ei tutkitusti tuhoa kyseistä virusta pinnassa, sitä ei tule markkinoida sellaisena.

Antimikrobisten tuotteiden kasvanut kysyntä on yksi harvoista talouden väriläiskistä. Juuri Covid-19-virukselle testattua tuotetta valikoimissa ei ole, mutta tutkimustyö käy kiivaana. Monille muille viruksille, myös koronaviruksille, immuuneja pintoja markkinoilla on runsaasti. Pinnat, joilla virukset ja bakteerit menestyvät huonosti, kiinnostavat niin yksityistalouksia kuin julkista sektoriakin.

Antimikrobisten pintojen kysyntä kasvussa

Kotimainen graafisen alan tukkuriyritys Signcom markkinoi Hexis PureZone -antimikrobikalvoja. Kalvoja on saatavana myös martiopintaisena sisustussovelluksiin, jolloin asiakas voi valita pintaan esimerkiksi nahka- tai puujäljitelmää.

Läpinäkyvää valukalvoa saa mattapintaisena ja kiiltävänä. Yksinkertaistetusti voi sanoa, että ilman kalvoa olevaan neutraaliin pintaan verrattuna PureZone vähentää bakteerien määrän noin 99% ensimmäisen tunnin aikana ja 99,9% ensimmäisen kahden tunnin aikana ja 99,99% vuorokauden kuluessa.

– Antimikrobiominaisuus perustuu hopeaioneihin. Hopeaionit sekoitetaan materiaaliin ekstruusiovaiheessa, jolloin vaikutusaika on todella pitkä, kertoo Signcomin toimitusjohtaja Samuli Vuorenhela.

Tuotteen testaukset perustuvat saatavilla olevien laboratoriokokeisiin bakteereilla. Yleisesti ottaen kaikkien antimikrobimateriaalien ja desinfiointiaineiden testaus viruksilla on huomattavasti monimutkaisempaa, eikä näitä testejä ole kaupallisesti juuri saatavilla. Esim. hopeaionien desinfiointivaikutukseen perustuvia virustestejä löytyy julkisista lähteistä ja jotkin niistä perustuvat myös koronaviruksiin. Näissä ei kuitenkaan ole kyse nyt liikkeellä olevasta COVID-19 -viruksesta, joten Signcomilla ei ole tietoa, tarttuvatko hopeaionit tämän viruksen proteiineihin.

– Tuote ei missään nimessä ole uusi innovaatio, mutta tähän asti sitä on pääsääntöisesti käytetty erityistä hygieniaa vaativissa kohteissa. Itse näkisin, että tuotteen kysyntä on kasvanut yleisen valveutuneisuuden vuoksi, Vuorenhela arvelee.

Kalvojen tehosta on hyvin paljon tutkimustietoa. Myös tuotteen käytännön toimivuudesta on pitkäaikaista näyttöä.

Signcomin toimitusjohtaja Samuli Vuorenhela pitelee käsissään antimikrobisten materiaalien esitteitä, joilla on nyt menekkiä. Hexis PureZonen lisäksi markkinoille on juuri tullut Georg&Otto Friedrichin valmistama hopeaioneilla käsitelty antimikrobinen kangas, joka ei menetä ominaisuuttaan pesussa.

Antimikrobiset materiaalit

Antimikrobisella tarkoitetaan yleiskielessä materiaalia, jonka pinnalla virukset ja bakteerit menestyvät huonosti. Mekanismeissa ja siinä, mikä materiaali toimii mitäkin mikrobia vastaan, on eroavaisuuksia. Antibakteerisella tarkoitetaan tuotteita, joiden teho perustuu bakteereihin. Antibakteerisina tai antimikrobisina myytävien tuotteiden mekanismeissa ja vaikutusalueissa on eroa.

Biosidit: Yleiskäsite erilaisille pieneliöitä tuhoaville yhdisteille. Suurin osa tekstiilien ja kemikaalien tehosta perustuu biosidien käyttöön. Desinfiointi- ja tuholaistorjunta-aineet kuuluvat biosideihin.

Kupari: Kupari-ionit estävät virusten ja bakteerien kasvun ja lisääntymisen pinnalla. Tehoaa myös useisiin koronaviruksiin.

Hopea: Teho perustuu hopeasta irtoaviin ioneihin. Käytetään runsaasti erilaisina seoksina. Esimerkiksi maalien ja lakkojen sekaan sekoitetaan hopeafosfaattia.

Puu: Puutuotannon sivuvirroista saa runsaasti antimikrobisia aineita. Kuusen pihka on erityisen tehokas antibakteerinen aine. Puupinnoilla on osoitettu olevan muitakin terveysvaikutuksia.

Valo: Ultarviolettivalolla suoritettava fotodesinfiointi on tehokas menetelmä esimerkiksi huoneilman puhdistamiseen pieneliöistä.

Tehoaa myös tekstiileihin

Kotimaan markkinoilla ei toimituksen tietojen mukaan ole Biomaster-tuotteita, joiden vaikutus perustuu myös hopeaioneihin. Brittiläinen Galloways myy antimikrobista Biomaster-paperia paino-, pakkaus- ja suojaustarkoituksiin. Gallowaysin asiakkaina on muun muassa sairaaloita ja painotaloja. Iso-Britannian toiseksi suurin kauppaketju Asda on ryhtynyt käyttämään annostelijoissaan Biomaster-suojausta. Käsittely soveltuu myös tekstiileihin.

Viimeinen mikrobisuoja vedetään paljaalle iholle. Intialaisen N9:n vaatemallistosta löytyy urheiluvaatteita, alusasuja, sukkia ja työvaatteita, joiden niin ikään hopeaseoksiin perustuva käsittely tappaa pöpöt. Valmistajan mukaan N9 PureSilver -tuotteiden pinnalta kuolee 99,99% varmuudella niin MRSA- kuin E-kolibakreerikin.

Suomalainen Medanta on kehittänyt ja valmistanut hoiva-alalle sopivia vaatteita jo vuosia. Koronakriisi sai Medantan lähtemään kasvomaskibisnekseen ja markkinoille tuli antimikrobiset kestokäyttöiset kasvomaskit.

Kupari ja puu tappavat pöpöjä

Useiden tutkimusten mukaan paras antimikrobinen teho on kuparilla. Se sopii mainiosti vaikkapa julkisten tilojen pintoihin. Kupari säilyttää tehonsa, vaikka sen pinta patinoituu ajan saatossa.

Suomalaisen huonekaluvalmistaja Iskun käyttämä antimikrobinen teknologia perustuu kupariin ja on tutkitusti toimiva myös COVID-19:sta aiheuttavaa virusta vastaan. Muiden teknologioiden osalta viruksia koskeva testaustyö on vielä kesken. Iskulla on pitkä kokemus antimikrobisten materiaalien käytöstä huonekaluissa. Iskun tuotteiden antimikrobiset ominaisuudet ovat valittavissa jo koko mallistoon julkistilojen osalta, joten muotoilun ja laadun suhteen ei tarvitse tinkiä. Tuotekokonaisuudella on mahdollista saavuttaa hyvä antimikrobisten kosketuspintojen kattavuus.

Iskun kehityspäällikkö Kari Soljamo kertoo, että ennen korona-aikaa antimikrobisuus otettiin vastaan yhtenä ominaisuutena muiden joukossa.

– Koronapandemia on tuonut aivan uudenlaisen painoarvon tälle aiheelle ja nyt kyselyjä tulee jatkuvasti.
Isku jatkaa pitkään jatkunutta tutkimus- ja kehitystyötä Isku+ -konseptilla, eli antimikrobisten ominaisuuksien tiimoilta. Isku tekee tutkimus- ja kehitysyhteistyötä myös HygTech Allianssin jäsenyritysten sekä tutkimuslaitosten kanssa. HygTech Allianssin tarjoama hygieenisten sisätilojen kokonaisuus on maailmalla ainutlaatuinen.

Bakteerien on osoitettu kuolevan myös käsittelemättömillä puupinnoilla lähes yhtä tehokkaasti kuin kuparipinnoilla tai hopeaioniseoksen päällä. Yksi vahvasti antibakteerinen tuote on kuusipuun pihka. Eri puulajien käytöstä on kuitenkin vielä rajallisesti tutkimustietoa. Käsittelemättömät puupinnat eivät välttämättä täytä kaikkia puhtaanapitoon liittyviä säädöksiä, joten niiden käyttäminen vaikkapa jatkuvaa desinfiointia vaativissa sairaalatiloissa voi olla ongelmallista.

Vihreän kullan maasta sopii odottaa uusia puupohjaisia HygTech -innovaatioita!

Iskun kehityspäällikkö Kari Soljamon mukaan korona on tuonut aivan uudenlaisen painoarvon antimikrobisten pintojen kysyntään.

Apua koronanjälkeiseen taantumaan?

Antimikrobisten materiaalien myynti on harvoja nousujohteisia segmenttejä. Myös keuruulainen painotuotteiden viimeistely-yritys Prem markkinoi antimikrobisia pintoja. Toimitusjohtaja Teemu Pärnänen kertoo koronakriisin lisänneen kyselyitä, mutta toppuuttelee ihmelääkkeen hakijoita.

– Mikään tällä hetkellä tiedossamme oleva laminointi tai lakkaus ei toimi COVID-19 -virusta vastaan. Valmistajat tekevät tuotekehitystä ja tutkimusta asiasta paraikaa. Raaka-ainevalmistajat peräänkuuluttavat vastuuta tuotteiden markkinoinnissa. Mikäli tuote ei tutkitusti tuhoa kyseistä virusta pinnassa, sitä ei tule markkinoida sellaisena. Mikäli viruksia vastaan toimivia pinnoitteita löytyy, niitä tullaan varmasti kysymään tuotteissa, joita käsittelee useampi henkilö.

Pärnänen arvioi, että yleinen tietoisuus tuotteista ja taudinaiheuttajien torjunnasta voi lisätä antibakteeristen tuotteiden kysyntää myös kriisiajan jälkimainingeissa.

Signcomin Samuli Vuorenhelan mukaan antimikrobisen laminaatin myynti on kasvanut räjähdysmäisesti koronaepidemian seurauksena.

– Asiakkaamme ovat selvästi tajunneet tuotteen lisäarvon ja odotan tämän trendin jatkuvan koronan jälkeenkin.
Apteekit, koulut, päiväkodit, konttoriympäristöt ja hoivakodit. Lentokentät, kirjastot, ravintolat, hotellit ja virastot. Kohteiden lista on loputon, jos mikrobeita lähdetään eliminoimaan urakalla. Vuorenhelan mukaan monessa paikassa voisi olla järkevää korvata tavanomainen laminaatti antimikrobisella materiaalilla, sillä hintaero näiden tuotteiden välillä on melko pieni.

– Olen lähes varma, että myynti pysyy hyvänä, sillä yleinen valveutuneisuus hygieniavaatimuksista on kasvanut koronan myötä. On erittäin paljon kohteita, joissa saavutetaan hyötyä estämällä mikrobien leviäminen.

Myös vientipäällikkö Joonas Vikström Iskusta kertoo, että antimikrobisiin tuoteryhmiin kohdistunut kysyntä on yksi harvoista koronaa seuranneista myönteisistä vaikutuksista liiketoiminnalle.

– Vielä on vaikea arvioida sitä, miten antimikrobisten tuotteiden rooli tulee muuttumaan lähivuosina julkistilojen suunnittelussa ja kalustamisessa.

Graafisen teollisuuden osuus antimikrobisten pintojen toteuttajana saattaa kasvaa merkittävästi, jos tuotekehittely ja markkinointi tulee onnistumaan.

Carpe diem!


Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä kesäkuussa 2020, nro 3-4/2020. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: