Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Grammoja paperilla

14.4.2016Kirjoittaja: Laura SyrjäläKuva: Lidl & LönnbergJulkaistu lehden numerossa 3/2016
Liedellä-lehden tuotannosta vastaa lidliläisten lisäksi kokeneet ruokatoimittajat Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen.
Liedellä-lehden tuotannosta vastaa lidliläisten lisäksi kokeneet ruokatoimittajat Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen.

Lidl on laittanut lusikkansa ruokalehtien soppaan ja julkaisee nyt myös omaa Liedellä-ruokalehteä herkuttelijoille. 

Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä kertoo, että lehti on saanut inspiraationsa maailmalta – kansainvälisistä lehdistä ja ruokakirjoista. Toteutus on laadukas 40-sivuinen lehti, jonka paperigrammoissa ei olesäästelty. Lehti kestää aikaa, eikä päädy paperinkeräykseen.

Lidlin lahja asiakkaille

Lidl päätti toteuttaa oman ruokalehden lahjaksi asiakkailleen. Kyseessä ei siis ole perinteinen kaupan asiakaslehti,vaan ruokalehti. Ensimmäinen numero ilmestyi joulun alla ja nopealla selailulla se sisältää kylliksi silmän ruokaa: jo kansilehti saa veden herahtamaan kielelle. Liedellä-lehden tuotannosta vastaa lidliläisten lisäksi kokeneet ruokatoimittajat Marita Joutjärvi ja Helena Saine-Laitinen. “Liedellä on ruokalehti, joten se on eri segmentissä kuin asiakaslehdet. Liedellä syntyy pienellä ja ketterällä tiimillä, joka koostuu lidliläisten lisäksi kokeneista ruokatoimittajista ja ruokakuvaajista”, kuvailee Pilvi-Sisko Riikonen, Lidlin viestintäpäällikkö.

“Halusimme tehdä laadukasta, viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä asiakkaillemme. Tavoitteena on kertoa ajankohtaisista ruokasesongeista ja laadukkaista raaka-aineista”, Riikonen listaa.

Tiedon muruja

Liedellä-lehti on sekoitus reseptiikkaa ja tiedon murusia ruuan ympäriltä. Konsepti on sisällöllisesti ja visuaalisesti rosoinen ja reilu, mutta kotoisa. Luksus on kuitenkin päällimmäinen mielikuva ja se syntyy paitsi paperivalinnasta ja erikoistehosteena käytetystä folioinnista, mutta myös kuvista, joihin on nähty vaivaa.

Liedellä-lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa ruokasesonkien mukaan ja ensimmäinen painos on ollut 200 000 kappaletta. Lidlin mukaan jakelu oli luonteva järjestää 150 Lidl-myymälän kautta, minkä vuoksi paperille oli varaa laittaa myös grammoja.

“Uskomme, että painetulla lehdellä on paikkansa asiakkaiden arjessa. Moni kerää edelleen lehdistä reseptejä talteen – halusimme tehdä sellaisen lehden, joka säilytetään kokonaan”, tiivistää Riikonen. Riikonen jatkaa kertomalla, että lehteen haluttiin laadukas ja tukeva paperi, joka henkii tätä päivää ja kansainvälisten painotuotteiden tuntua.

Tero Merivirta Lönnbergiltä tuntee paperivalinnan kiemurat. Erilaisia vaihtoehtoja testataan asiakkaiden kanssa protojen avulla.
Tero Merivirta Lönnbergiltä tuntee paperivalinnan kiemurat.
Erilaisia vaihtoehtoja testataan asiakkaiden
kanssa protojen avulla.

Ensimmäinen painos lehdestä tehtiin Lönnbergillä, jolla on pitkä kokemus erilaisten lehtien toteuttamisesta. Liedellä-lehti on painettu päällystämättömälle paperille ja se näyttää ja tuntuu käsissä luonnolliselta. Paperivalinta antaa lupauksen myös sisällöstä: luonnollinen ja konstailematon ruokasyntyy hyvistä materiaaleista.

Päällystämätön paperi tuntuu ja tuoksuu – siitä syntyy lukukokemus, joka pitää huomioida.

Merivirta Lönnbergiltä kertoo, että lehtien tuotannossa paperin valintaan kiinnitetään runsaasti huomiota ja aikaa. Lukukokemusta testataan muun muassa tekemällä proto, jonka avulla paperin ja lehden toimintaa arvioidaan: selailtavuus, avautuvuus, liimaus, taittuvuus, musteen imeytyminen – ja jopa tuoksu. “Päällystämätön paperi tuntuu ja tuoksuu – siitä syntyy lukukokemus, joka pitää huomioida”, kiteyttää Merivirta.

Artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Print&Median huhtikuun numerossa 3/2016. Lue koko artikkeli ostamalla irtonumero Lehtiluukusta.

 

Share: