Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Data on uusi öljy

12.6.2017Kirjoittaja: Laura SyrjäläKuva: XeroxJulkaistu lehden numerossa 4/2017
Yli 200 Xeroxin globaalia graafisen viestinnän kumppania ja asiakasta kokoontuivat Barcelonaan vuotuiseen kongressiin keskustelemaan liiketoiminnan kasvattamisesta graafisella alalla.

Xeroxin kumppaniverkosto kokoontui Barcelonaan 9.–10. toukokuuta luotaamaan graafisen teollisuuden ja viestinnän tulevaisuutta.

Yli 200 Xeroxin globaalia graafisen viestinnän kumppania ja asiakasta kokoontuivat Barcelonaan vuotuiseen kongressiin keskustelemaan liiketoiminnan kasvattamisesta dynaamisessa ja muuttuvassa viestinnän markkinassa.
– Tilaisuus on mahdollisuus tavata asiakkaita, kumppaneita sekä johtoa ja keskustella uusista liiketoimintamahdollisuuksista ja globaaleista trendeistä, kertoi Andrew Copley, Xeroxin graafisen viestinnän johtaja, joka avasi tilaisuuden.
Xeroxin verkostoon kuuluu globaalisti yli 500 jäsentä yli 40 maasta. Vuonna 2000 perustettu verkosto innovoi ja jakaa tietoa ympäri maailman.

Printti osaksi digitaalista asiakaskokemusta

Tilaisuuden puheenvuoroissa käsiteltiin alan trendejä, muutosvoimia ja näkymiä laaja-alaisesti. Yksi mielenkiintoisimmista puheenvuoroista oli InfoTrends Groupin Barb Pellow.
InfoTrendsin tutkimusten mukaan kasvua voidaan odottaa digitaalisessa painamisessa ja erityisesti mustesuihkutekniikassa:
– Vuoteen 2020 mennessä 60 prosenttia kaikesta digipainamisesta on mustesuihkua, kun se toissa vuonna oli noin 45 %. Ja ylipäätään digitaalisen painamisen kasvupotentiaali koko painamisen markkinassa on huima. Odotamme sen lähes tuplaantuvan vuodesta 2015 vuoteen 2020. Toinen muutosvoima liittyy väreihin. Ajattelua pitää ulottaa muualle kuin perinteiseen CMYK-avaruuteen.

Pellow nosti esiin myös datan, joka ohjaa myös uuden printin tulemista:
– Printti on tulevaisuudessa yhä vahvemmin osa digitaalista datan hallintaa ja printin tehtävänä on ohjata digitaaliseen asiakaskokemukseen.
Pellown tutkimuksen mukaan näkymät ovat kaiken kaikkiaan positiiviset ja painotuotteista eniten kasvua tutkimus povaa kirjoille, katalogeille ja suorapostituksille.

“Hyvää kriisiä ei saa hukata”

Xeroxin tutkimus- ja kehitysjohtaja Steve Hoover kertoo, että Xeroxin tuotekehitys on paljon muutakin kuin teknologian innovointia ja kehittämistä.
– Meillä on oltava syvä ymmärrys siitä, miten ihmiset kommunikoivat erilaisissa ympäristöissä. Sen pohjalta pitää olla rohkeutta luoda nahkansa yhä uudelleen ja uudelleen – hyvää kriisiä ei saa hukata.

Hoover kertoi myös, että Xeroxin uusi organisaatio on rakennettu tukemaan muuttunutta toimintaympäristöä. Kolme pilaria ovat graafinen viestintä, jossa printti on uudessa roolissa – osana digitaalista prosessia.
– Perinteinen printti on kuollut ja sen tilalle on tullut uusi printti, kiteyttää Hoover. Toinen pilari liittyy datan hallintaan, työnkulkujen tehostamiseen ja automaatioon.
– Data on uusi öljy. Se joka pystyy hallitsemaan ja mittaamaan sitä sekä luomaan uutta liiketoimintaa sen avulla, pärjää kilpailussa, pohtii Hoover.
Kolmas pilari on konsultointi ja neuvonta – palveluliiketoiminta:
– Myymme muutosta ja uutta kulttuuria, Hoover sanoo.

Hooverin mukaan Eurooppa on edellä markkinoiden kypsyyttä arvioitaessa. Toisaalta Eurooppa on myös jakautunut: perinteisen painotekniikan maat, kuten Saksa, on haastava markkina. Monet pienet Euroopan maat sen sijaan ovat mukana kehityksen kärjessä ensimmäisten joukossa. Yksi positiivinen haaste on saada vahvat digimarkkinoijat ymmärtämään uuden printin rooli graafisen viestinnän muutoksessa.
– Uusi printti on monikanavaista personointia, eikä erillinen kanava, kertoo Hoover.
Xeroxin tavoitteena on yhdistää digitaalinen ja fyysinen kokemus toisiinsa saumattomasti.

Xeroxin Pohjoismaiden johtaja Janne Tilli kommentoi myös, että markkinat ovat ehdottomasti kypsät myös Pohjoismaissa. Tillin mukaan kasvua voidaan odottaa inkjet-painamisessa ja siinä erityisesti kirjoissa, katalogeissa ja lehdissä:
– Näillä alueilla tulemme varmasti näkemään uusia asennuksia ja asiakkuuksia myös Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Muste on halvempaa

Xeroxin Steve Hoover ja Ragni Mehta kertoivat Print&Median haastattelussa, että printtiä käytetään tulevaisuudessa eri tavoin kuin ennen. Siitä on tullut dataohjautuva keino osana monikanavaista markkinointia. Ragni Mehta on Cut Sheet -liiketoiminnan Vice President. Steve Hoover on tutkimus- ja kehitysjohtaja.

Hooverin mukaan mustesuihku on muutoksen teknologia, sillä sen avulla voidaan kasvattaa tuottavuutta, valikoimaa ja volyymejä. Xerox keskittyy mustesuihkutekniikan kehittämiseen ja pyrkii löytämään yhä parempia yhteensopivuuksia eri paperimateriaaleissa ja pinnoissa. Tuotantoratkaisuissa pyritään löytämään joustavuutta tähän hetkeen ja toisaalta skaalautuvuutta tulevaisuutta ajatellen.

Janne Tilli kertoo, että painolaatua on saatu entisestään parannettua korkeamman resoluution ja eri pisarakokojen ansiosta. Myös materiaalivalikoima on laajentunut merkittävästi. Xerox esittelikin viime vuoden Drupa-messuilla Trivor 2400 -painokoneen uudella High Fusion -musteella.

Teknologia kehittyy vauhdilla ja kilpailu on innovaation paras moottori.

– Mustesuihkutekniikan kehitys perustuu kuitenkin puhtaasti asiakastarpeeseen: kustannuskilpailu, personointi, volyymit ja lyhyet sarjat, tiivistää Hoover.
Strategisena tavoitteena on saada mustesuihkutekniikka toimimaan arkeilla. Mustesuihkun osalta kongressin pääviesti oli kuitenkin selkeä:
– Muste on halvempaa kuin värijauhe ja siitä syntyy kannattavuutta tuotantotaloille.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä toukokuussa 2017, nro 4/2017. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: