Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

”Alasta pitää olla ylpeä”

25.6.2020Kirjoittaja: Laura SyrjäläKuva: Piia HarjulaJulkaistu lehden numerossa 3-4/2020

Maaliskuisten Sign, Print & Pack -messujen seminaarilavalla käytiin hyvä keskustelu graafisen alan osaamistarpeista. Selväksi kävi, että päivitystarvetta alan osaamiseen löytyy.

Jyrki Narinen, Sanna Laakkio ja Elias Erämaja ottivat kantaa graafisen alan osaamistarpeisiin Sign, Print & Pack -messujen paneelikeskustelussa.

Panelisteina messuilla toimivat Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, Coloron perustaja-toimitusjohtaja Jyrki Narinen ja liittojohtaja Elias Erämaja Graafinen teollisuus ry:stä.

– Graafinen ala on kuin mustekala. Sen lonkerot ulottuvat moneen suuntaan ja monille toimialoille. Alan seksikkyys on kuitenkin ajan saatossa rapistunut ja tuntuu, että ala kaipaa päivitystä ja uutta määrittelyä, alustaa paneelia vetänyt Jarkko Hakola.

Hakola nosti panelistien keskusteltavaksi muutamia kysymyksiä, ja näin panelistit niihin vastasivat.

Mikä on graafinen ala?
– Graafinen ala on laaja käsite. Se sisältää kaiken tekemisen, missä värjätään jotain, aloittaa Erämaja.
– Markkinointiliitossa on käyty vastaavaa määrittelyä, sillä myös markkinointi on koettu laajaksi käsitteeksi, jatkaa Laakkio.
– Mustekalan lonkerot ovat syvällä. Ei ole olemassa yhtään yritystä, joka ei olisi värjäämällä tehnyt jonkinlaista jälkeä. Alasta pitää olla ylpeä, kiteyttää Narinen.

Osaamistarvekysely käynnissä
Oletko samaa mieltä, että meidän kotimainen painoalamme tarvitsisi uusia tuulia ja uudentyyppistä osaamista? Millaista osaamista sitten tarvitaan, sitä parhaillaan selvitetään.
Käynnissä on tärkeä graafisen alan osaamistarvekysely, joka kartoittaa painoalan osaamistarpeita. Tarkoituksena on selvittää, millaista osaamista ja millaisia osaajia alalla tulevaisuudessa tarvitaan. Koulutuslaitokset ovat kertoneet suoraan, että koulutusohjelmia rakennetaan yrityksiä varten. Kyselytulosten avulla saamme kentän viestin eteenpäin.

Kysely on tällä hetkellä avoinna tuhansille painoalan ammattilaisille. Kyselyn tulosten valmistuttua alan vaikuttajista koottu työryhmä pohtii alan osaamistarpeita vastausten perusteella. Tuloksista voit lukea esimerkiksi Print&Media-lehden verkkosivuilta ja lehdestä syksyllä 2020. Kyselyn ovat luoneet Graafinen Teollisuus ry, Print&Media ja Suomen Markkinointiliitto MARK ry. Kyselyyn pääset tästä.

Millaista osaamista graafisella alalla tarvitaan tulevaisuudessa?
– Markkinointiliitto on teettänyt kyselyn oman alansa osaamistarpeista ja siellä printti nousi esiin yksittäisissä tarpeissa. Digitaalinen osaaminen nousi kuitenkin selvästi esiin vastaajien keskuudessa, kertoo Laakkio.

Laakkion mukaan tulevaisuudessa tarvitaan hybridiosaajia ja dataohjautuvuudesta tulee entistä tärkeämpää.
– Kaikkien on osattava lukea dataa, jotka ovat sen kanssa tekemisissä, hän jatkaa.

Erämajan mielestä pitää huolehtia siitä, että perusosaaminen säilyy. Liitonkin viesti on se, että koulutus muuttaa muotoaan, esimerkiksi ongelmanratkaisukyky korostuu tulevaisuuden osaamistarpeissa.
– Tulevaisuuden osaaja ratkaisee asiakkaan ongelmia ja haasteita. Se on sitä lisäarvoa, jota pitäisi osata tuottaa, toteaa Erämaja.

Laakkio sanoo, että alalla on paljon erityisosaamista, mutta myös kokonaisuuksia pitää pystyä hahmottamaan.
– Markkinoinnin suosituin aine on ollut innovaatiojohtaminen. Siinä korostuvat kriittinen ajattelu, rohkeus mennä lähelle asiakasta sekä ihmisyyteen liittyvät osaamisalueet, kertoo Laakkio.

Miten osaajat saadaan graafiselle alalle?
– Tarvitaan yhteistyötä ja markkinointia, aloittaa Narinen.

Hän pitää myös erikoistumista tiettyyn aihepiiriin tärkeänä.
– Meillä oli Coloron perustamisvaiheessa missio: tehdään värjäämisestä hauskaa. Näin syntyy uusi fokus, joka on hauska ja vaatii erityisosaamista, kuvailee Narinen.

Coloro onkin saanut oppisopimuksella nuoria töihin, mikä on positiivinen signaali siitä, että ala kyllä kiinnostaa.

Alalla on huoli, että koulutetaan vanhoilla tiedoilla.

Pitäisikö sitten koko ala brändätä uusiksi?
– Ehdottomasti, aloittaa Narinen ja ehdottaa raamiksi MARK:n tekemää pohjatyötä, josta poimitaan hedelmät ja jatketaan graafisen alan ytimeen.

Laakkio kertoo, että silläkin on merkitystä, miten työvoimaa ja opiskelijoita houkutellaan.
– On ihan eri asia hakea töihin painajia tai värjääjiä. Markkinoinnin koulutusohjelmasta voisi valmistua vaikkapa Marketing Artist, ehdottaa Laakkio.

Mielenkiintoinen ja tärkeä aihe houkutteli paneelin yleisöön graafisen alan vaikuttajia ja varsinkin oppilaitosten edustajia.

– Coloro näyttää hulluttelevalta ja iloiselta yritykseltä, jossa tehdään luovaa duunia. Sellainen antaa alasta positiivisen kuvan, pohtii Erämaja.
– Kyseessähän ei ole enää vain teollisuusala, vaan liittoon kuuluvat yritykset ovat palveluyrityksiä, joissa on uusia vaatimuksia ja haasteita, muistuttaa Erämaja.
– Alasta pitää kertoa oikeita tarinoita. Sellaisia kuten “töitä on” tai “otamme nuoria harjoitteluun”. Tarvitaan rohkeutta ja tarinoita, joihin voi samaistua, jatkaa Erämaja.

– Graafinen ala on käsityöala ja jokaisen ammattilaisen pitäisi olla ylpeä siitä, mitä tekee, kertoo Laakkio ja antaa esimerkiksi käsityöoluet “crafted beers”, jolla on kirkastettu pienpanimoiden arvoa.
– Ala muuttuu, mutta jos ymmärtää brändäämistä, osaa värjätä. Tällaisia osaajia ala kaipaa ja heitä pitäisi rekrytoida, jatkaa Laakkio.

Millaista roolia oppilaitosten tulisi ottaa?
– Uskon hybriditekemiseen, jossa ollaan eri toimialakoulutuksessa, yhdistellään tietoja ja taitoja. Maailma muuttuu niin nopeasti, tuumii Narinen.

– Alalla on huoli, että koulutetaan vanhoilla tiedoilla. Toimialan on tuotava näkemystä siitä, mitä osaamista tarvitaan, kertaa Laakkio.

– Perusoppi voi olla tylsää, mutta siitä saa pohjan, jolle voi rakentaa uutta. Tekninen ja taktinen osaaminen on jatkuvaa oppimista, perusosaaminen liittyy strategiseen ajatteluun ja asiakasymmärrykseen, kiteyttää Laakkio.

Millaista osaamista sitten tarvitaan?
– Pitäisi olla etukenossa markkinoimassa muutosta eikä puhua siitä, mitä ala on ollut 20 vuotta sitten, sanoo Narinen.

– Tarvitaan tiedolla johtamista, josta poimitaan konkreettisia juttuja ja jalostetaan näkemystä, tuumii Erämaja.

– Nuorten pitää tietää, mitä pitää osata ja mitä pitää ymmärtää. Nuoret uupuvat, kun eivät osaa eritellä näitä kahta asiaa, päättää Laakkio.


Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä kesäkuussa 2020, nro 3-4/2020. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: