Pakkausmateriaaleja valmistavan Paptic Oy:n vahva kasvu jatkui vuonna 2021. Kasvuvauhti oli 2,5-kertainen ja liikevaihto nousi 3,3 milj. euroon. Yritys sai monia merkittäviä brändejä asiakkaikseen.
Stora Enso käynnistää kannattavuusselvityksen Oulun tehtaan käytöstä poistetun paperikoneen muuntamisesta suuren mittakaavan kuluttajakartonkilinjaksi. Investointipäätös voitaisiin tehdä vuoden 2022 loppuun mennessä, ja tuotanto voisi alkaa vuonna 2025. Koneella tehtäisiin kartonkia vähähiilisiin pakkauksiin.
Euroopassa uhkaa tulla vakava pula itsekiinnittyvistä etiketeistä. Pulasta varoittaa etikettialan eurooppalainen järjestö Finat. UPM:n lakko vaikeuttaa jo muutenkin hankalaa materiaalien saatavuustilannetta. Neuvottelut lakon lopettamiseksi ovat kuitenkin käynnistymässä tänään 7.2.
Familon on kehittänyt uuden, biopohjaisen, helposti kierrätettävän kuluttajapakkauksen tyynyille ja peitoille. Tämä tarkoittaa miljoonan muovipussin säästöä vuodessa. Uuden pakkauksen päämateriaalina on suomalainen innovaatio Paptic Tringa.
Ruotsalainen Svensk Emballageteknik on hankkinut ensimmäisenä Pohjoismaissa Konica Minoltan PKG-675i-mustesuihkutulostimen, joka soveltuu pienten sarjojen kartonkipakkausten painamiseen. Painotalo on erikoistunut teollisuuden kuljetuspakkausten tekoon.
Euroopan etikettimarkkinat ovat edelleen hyvässä kasvussa, mutta toimitusketjun ongelmat ovat alan vaivana Finatin uusimman raportin mukaan. Brändit ja pakkausten ostajat aikovat kasvattaa ostojaan keskimäärin 5,4 % tänä vuonna. Digitaalisesti painettujen etikettien ostot kasvaisivat keskimäärin 6,4 %
Uuden tutkimuksen mukaan kartonkia voidaankin kierrättää paino- ja pakkausmateriaalina paljon pidempään kuin on uskottu. Itävallan Grazin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että kartonkia voidaan kierrättää ainakin 25 kertaa ilman että kuidun mekaaniset ominaisuudet heikkenevät. Tämä tekee materiaalista entistäkin paremman materiaalin ympäristön kannalta.
Pakkausalalla tapahtuu iso yritysjärjestely, kun tanskalainen pakkauskonserni Faerch Group ostaa Paccor Groupin liiketoiminnan sijoitusyhtiö Lindsay Goldbergilta. Kauppaan eivät sisälly Iso-Britannian tehtaat. Kaupan odotetaan toteutuvan tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Stora Enso investoi Varkauden pakkauskartonkitehtaan joustavuuden ja kapasiteetin lisäämiseen 23 miljoonaa euroa. Investointi mahdollistaa kierrätyskuidun käytön kasvattamisen. Investointi valmistuu vuoden 2022 lopulla.
Suomalaisyritysten pakkaukset ovat saaneet viisi palkintoa maailman parhaiden pakkausten WorldStar -kilpailussa, jonka järjestää World Packaging Organization WPO. Stora Enso Packaging sai peräti kolme palkintoa pakkausratkaisuilleen. Muut palkitut olivat DS Smith Finland ja Huhtamäki.
Uudenlaisia pakkausmateriaaleja valmistava suomalainen Paptic kaksinkertaistaa Paptic Tringa -materiaalinsa tuotannon vuoden 2022 alusta. Yritys on myös kehittänyt tuotannon suunnitteluaan parantaakseen materiaaliensa saatavuutta.
Data-Mate Oy on hankkinut digitaalisen leikkurin, jonka avulla yritys pystyy valmistamaan pieniä pakkauskoteloiden eriä kustannustehokkaasti. Uusi leikkuri vastaa erityisesti pienten ja aloittavien yritysten tarpeeseen saada pieniä eriä pakkauksia.
Perunoiden pakkaamiseen tulee muovia vähentävä vaihtoehto, kun laitilalainen Tuorekartano Oy tuo erikoisperunansa myyntiin kartonkisessa pakkauksessa. Tuorekartanon mukaan uusi pakkaus voidaan myös kotikompostoida.
Vastuullisuuden korostaminen ohjaa yhä enemmän globaalien brändien toimintaa. Hyvä esimerkki tästä on murokaupan jätteihin lukeutuva Kellogg’s. Se haluaa vaihtaa muropakkausten sisuksen paperiin sekä poistaa liian ilman pakkauksesta.
Ifolor on lanseerannut täysin muovittoman ja elämyksellisen suklaakalenterin, jonka voi personoida omalla kuvalla. Käytön jälkeen kalenteri on helppo kierrättää kartonkikeräyksessä. Yksilölliset kalenterit toteutetaan Ifolorin ja Pyroll Pakkauksiin kuuluvan PackageMedian yhteistyönä.