Koronaviruksen leviämisestä liikkuu monenlaista tietoa, jota käytetään myös hyväksi tarpeettomien tuotteiden myynnissä. Uusimman tutkimustiedon mukaan printtiä ja pakkauksia voi käyttää ilman pelkoa viruksen leviämisestä. Koronavirus ei pysy pitkään hengissä paperin ja kartongin pinnalla.
Fleksopainotekniikan johtaviin toimittajiin kuuluva Bobst rakentaa integroitua toimitusketjua pakkausalalle. Uuden vision mukaan se kattaisi brändin omistajat, pakkausten tekijät ja kaupan. Bobst julkistanut useita uusia palveluja ja laitteita, joilla edistetään toimitusketjun yhdistämistä, automatisointia, digitalisoimista ja vastuullisuutta.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Pakkausjätit DS Smith ja Multivac ovat kehittäneet yhdessä uuden ratkaisun tuoretuotteiden pakkaamiseen. ECO Bowl on innovatiivinen aaltopahviin pohjautuva pakkaus, jossa tuore ruoka on suojakaasulla suojattuna. Sen käyttö vähentää muovin määrää 85 % verrattuna perinteiseen muovirasiapakkaukseen.
Papticin kehittämä ”paperikankainen” kassi on ollut suosittu vaihtoehto muovikasseille Sokos- ja Emotion-myymälöissä. Niissä myytiin tammi-maaliskuun aikana 70 prosenttia vähemmän muovikasseja kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan.
Alko laajentaa ympäristövastuullinen pakkaus -symbolilla merkittyjen juomien valikoimaa kesäkuun alusta. Juoman ympäristöystävällinen pakkaus asiakkaille yhä tärkeämpää, kertoo Alko. Pakkauksen osuus juoman ilmastovaikutuksista on merkittävä.
Stora Enson uusi muoviton ja kevyt kartonki auttaa asiakkaita pienentämään hiilijalanjälkeään ja siten vähentämään ympäristövaikutuksiaan. Laadukkaisiin esimerkiksi suklaapakkauksiin soveltuva kartonki vastaa myös kuluttajien vaatimuksiin ympäristöystävällisistä tuotteista.
Kustannusosakeyhtiö Otava julkaisee tammikuussa 2021 ensimmäisen Muumi-kirjansa alkuperäisellä Tove Janssonin kuvituksella. Suomalaisen kirjailijan kirjoittamia Muumi-kirjoja sekä Muumi-teemaisia puuhakirjoja ja muistikirjoja ilmestyy tulevien vuosien aikana Otavalta useita kymmeniä.
Inkeroisissa toimiva PackageMedia Oy on kehittänyt täysin muovittoman asiakkaan painatuksella räätälöidyn kartonkikupin. Digipainettuja kuppeja saa nopeasti jopa 500 kappaleen erissä. Seuraavaksi yritys kehittää samalla periaatteella toimivia kertakäyttöastiastoja.
Myyntipaikkamarkkinointiin keskittynyt Fenix Sign Oy kasvattaa tuotevalikoimaansa liiketoimintakaupalla ja nousee merkittäväksi toimittajaksi myös vähittäiskaupan hyllytilanhallinnassa. Yritys ostaa vähittäiskaupan hyllytilanhallinnan liiketoiminnan Inshop Tradingilta.
Muovipakkausten korvaaminen uusiutuvilla materiaaleilla ja verkkokaupan kasvu lisäävät aaltopahvin pintakartonkina käytettävien kraftlainereiden kysyntää. Stora Enso on lanseerannut AvanForte-kraftlainerin, josta voidaan tehdä muovittomia aaltopahvipakkauksia mm. elintarvikkeille.
Kotipizzan asiakaslehdestä Quattro Stagionista on tehty erikoisnumero. Koronakevääseen sopiva puuhalehti on painettu hiilineutraalisti. Quattro Stagioni -lehti jaetaan asiakkaille Kotipizzan verkkokaupassa tehtyjen kuljetustilausten mukana.
HP tarjoaa koronakriisissä asiakkailleen ilmaista koulutusta ja tietoa webinaarien muodossa. Indigo-painokoneiden operaattoreille on tarjolla online-koulutusta ammattitaidon parantamiseksi. Koulutusta järjestetään erikseen eri laitteille. Touko-kesäkuussa on useita Indigon käyttäjille suunnattuja live-webinaareja, joita järjestetään yhdessä käyttäjäorganisaatio Dscoopin kanssa.
Turkulaiset Mainostoimisto 4D ja painotalo Makerspoint Oy kehittivät yhdessä paikallisen PG Quality Oy -konsulttiyhtiön kanssa Suomen helpoimman tavan hyvittää digipainotyön todellinen hiilijalanjälki. Sen myötä 1.6.2020 alkaen kaikki 4D:n ja Makerspointin digipainetut arkkipainotyöt, kuten käyntikortit, esitteet, flyerit ja julisteet ovat hiilijalanjälkihyvitettyjä.
Antimikrobiset lakat ja kalvot ovat nyt erityisen kysyttyjä tuotteita. Esimerkiksi painotuotteita verkossa myyvä saksalainen FlyerAlarm tarjoaa nyt antimikrobista päällystysainetta monille painotuotteilleen. Yhtiön mukaan heidän käyttämänsä vesipohjainen lakka tuhoaa lähes kaikki bakteerit ja virukset noin vuoden ajan. Myös suurkuvatulosteita voi saada antimikrobisella kalvolla laminoituna.
Etikettejä käyttävät brändit voivat täyttää vastuullisuustavoitteitaan käyttämällä fossiilisen muovin sijasta uutta puupohjaista polyeteenitarramateriaalia. UPM Raflatac tarjoaa tällaisen vaihtoehdon alansa ensimmäisenä toimittajana. Materiaali sopii mm. kodinhoito- ja hygieniatuotteiden etiketteihin.