Asumisen, puutarhanhoidon ja remontoinnin aikakausmediat sekä naistenmediat houkuttelivat eniten someyleisöä vuonna 2021. Seuratuimmat mediat olivat Talouselämä, Suomen Luonto ja Aku Ankka.
Vegaanisen ruuan suosio kasvaa, ja nyt myös sen pakkaukseen voidaan laittaa vegaaninen etiketti. Avery Dennison on lanseerannut ensimmäisenä sertifioidun tuotevalikoiman vegaanisia etikettejä. Ne eivät sisällä lainkaan eläinperäisiä ainesosia.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Mediayhtiö Omnipress on perustanut verkkolehden, joka yhdistää pandemiasta paljon kärsineitä tapahtuma-aloja. Tiedotteen mukaan Avecmedia.fi on uusi ruuan, juoman ja tapahtumien ammattilaisten yhteinen kohtaamispaikka.
Medialiitto aloittaa työehtosopimusneuvottelut Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron sopimusaloilla tammikuussa 2022. Neuvottelut koskevat media- ja painoalan työntekijöitä, jakelun työntekijöitä, suorajakelun työntekijöitä, Grafinetin ja Pron toimihenkilöitä sekä teknisiä toimihenkilöitä.
Arvostetun EDP Awards -kilpailun voittajat on valittu jälleen. Vuoden 2021 kilpailun 26 voittajaa esiteltiin online-tapahtumassa 31.1.2022. European Digital Press Association (EDP) on jakanut näitä palkintoja jo 15 kertaa. Kilpailuun voivat osallistua kaikki viimeisen vuoden aikana julkistetut ja lanseeratut tuotteet.
Sähköisten kirjojen myynti kasvoi merkittävästi viime vuonna. Kasvua vauhdittivat erityisesti äänikirjat. Kustantajien euromääräiset tilastot osoittavat 29 prosentin kasvua sähköisten kirjojen myynnissä yleisen kirjallisuuden osalta.
Tampere-talo Oy ja ulkomainosyritys Outshine Oy ovat tehneet monivuotisen sopimuksen, jonka myötä Tampere-talon julkisivuun rakentuu uusi 180 neliömetrin mainosnäyttö. Tampereella tulee tämän myötä olemaan Pohjoismaiden kolme suurinta mainosnäyttöä.
Suomeen on tulossa uusi kansallinen digitaalinen tunnistautumisratkaisu, joka helpottaa kirjautumista sähköisiin palveluihin. Ratkaisu on tarkoitus lanseerata kuluttajille loppuvuodesta 2022.
Digitaaalinen tekstiilitulostus ja siihen perustuvat mikrotehtaat mahdollistavat vaatteiden teon entistä lähempänä ja entistä pienemmillä päästöillä. Uuden tekniikan avulla tekstiilejä ja muotivaatteita tekoa voidaan tehdä entistä vihreämmin Suomessakin.
Tutkimusyritys Kantar aloittaa tänä vuonna arvokkaimpien brändien tutkimuksen ensimmäistä kertaa myös Suomessa. Kantar toteuttaa BrandZ-tutkimuksia, joilla mitataan maailman arvokkaimpia brändejä. Suomessa tutkitaan ensimmäiseksi valittuja toimialoja.
SDP toteuttaa aluevaaleissa ensimmäistä kertaa vaalilehden jakelun suoraan suomalaisten koteihin. Vaalilehti on mittava panostus ja haasteellinen painotyö, sillä siitä on tehty 21 eri versiota, yksi jokaista vaalit järjestävää hyvinvointialuetta kohden.
VTT on kehittänyt ohuen, joustavan ja muovittoman lämmittimen avuksi asuntojen ja toimistojen energiankulutuksen vähentämiseen ja täyttämään ihmisten yksilöllisiä lämpötilatoiveita. Lämmitin voidaan valmistaa painamalla lämmityselektroniikan komponentit materiaaliin rullalta rullalle -menetelmällä.
Paperin saatavuusongelmat ja jyrkkä hintojen nousu huolestuttavat Erikoiskaupan liittoa. Seurauksena voi olla korkealle jalostettujen paperituotteiden loppuminen kaupoista. Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu pelkää esimerkiksi kirjojen, kalenterien ja kopiopaperin tarjonnan vähenemistä.
Paperisiin kalentereihin luotetaan yhä, vaikka kaikilla on digitaalinen kalenteri älypuhelimessaan ja työssä käytetään kalenteriohjelmia. Kirjakauppojen mukaan paperisten kalentereiden suosio pysyy tasaisena. Luovaan ajanhallintaan liittyvä bujoilu-ilmiö on lisännyt painettujen kalenterien suosiota.
Print&Median painetun lehden tilaajat saavat lisäedun alkaen nyt. Jatkossa painetun lehden tilaajahintaan kuuluu myös digitaalinen näköislehti ja koko Print&Median digitaalisen lehtiarkiston käyttöoikeus Lehtiluukku-palvelussa. Lehtiluukusta löytyvät kaikki Print&Median numerot lähtien vuodesta 2011. Etuus koskee ainoastaan kestotilaajia ja pakettitilauksia. Tilauksen hinta ei lisäetuudesta huolimatta nouse.