Painettujen sanomalehtien ilmestyminen voi olla jo lähiviikkoina uhattuna, arvioi Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg. Syynä on akuutti lehtipaperin pula. Venäläisen sanomalehtipaperin ostojen lopettaminen on kärjistänyt sanomalehtipaperin tiukkaa saatavuustilannetta.
Antalis International on lanseerannut uuden kansainvälisen Antalis Creative Power Awards -painotyökilpailun, joka on voimassa 1.3.-31.5.2022 välisenä aikana 35 eri maassa. Kilpailussa on neljä pääkategoriaa, joissa arvioidaan suunnittelua, paperinvalintaa ja toteutusta.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Golfin harrastajat ovat kasvava ja houkutteleva kohderyhmä, joka kiinnostaa mediayhtiöitä. Otavamedia on ollut golfin mediamarkkinoilla johtava yritys, mutta nyt myös mediayhtiö Ilkka on päässyt pureutumaan markkinaan. Ilkka ja Suomen Golfliitto ovat solmineet vuoteen 2024 ulottuvan yhteistyösopimuksen digipalveluista.
Office Innovations Finland Oy (OIF) vahvistaa jälleenmyyntikumppanuuttaan Xerox Oy:n kanssa. OIF on tehnyt Xeroxin kanssa Advanced Production -kumppanisopimuksen, jonka avulla OIF voi jälleenmyydä Xeroxin järeimpiä tuotantotulostinratkaisuja asiakkailleen. Näitä laitteita ovat esimerkiksi Xerox iGen, Iridesse, Nuvera ja mustesuihkukone Baltoro.
Painovärien valmistaja Hubergoup on kehittänyt innovaatioita, joiden avulla voidaan nopeuttaa merkittävästi offsetpainamista. Uusi kostutusvesi Perfect Dry FIX ja värisarja Eco-Perfect Dry nopeuttavat tiedotteen mukaan yhdessä värin kuivumista ja vähentävät jätettä.
Canon on esitellyt PosterArtistin uuden verkkoversion, joka helpottaa julisteiden suunnittelua ja tulostamista ilman ulkoistusta. Julisteiden tekemiseen tarvitaan vain yhteensopiva Canon-tulostin ja pääsy PosterArtist-sivustolle.
Mediayhtiöt Keskisuomalalainen ja Sanoma aikovat lopettaa venäläisen sanomalehtipaperin hankinnat Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen vuoksi. Keskisuomalainen on jo keskeyttänyt ostot, ja Sanoma etsii korvaavia vaihtoehtoja venäläiselle paperille.
A-ehdet lopettaa lehtiensä painamisen Venäjällä ja siirtää sen Suomeen sekä Viroon. Valtaosa yhtiön lehdistä on vuodesta 2018 saakka painettu Pietarissa sijaitsevassa Deviz Print -painotalossa. Lehtien painatus siirretään tiedotteen mukaan PunaMusta- ja UPC Print Vaasa -painotaloihin Suomeen sekä muutama nimike Kroonpressiin Viroon.
Paulig suunnittelee luopuvansa kasviproteiiniin keskittyvästä Gold&Green-liiketoiminnastaan ja myy tämän brändin, aineettoman omaisuuden ja T&K-toiminnan Valiolle. Paulig käynnistää suunnitelman kaupan ulkopuolelle jäävien Gold&Green Foods -toimintojen vaiheittaisesta lopettamisesta.
Viimeistelylaitteita valmistava Horizon tuo markkinoille uusia ratkaisuja, joiden avulla painotuotteiden viimeistelyn automaatiota voidaan viedä entistä pidemmälle. Ratkaisujen avulla voidaan tuottaa tehokkaasti ja aina yhtä laadukkaasti esimerkiksi yksi kirja tai vaikka miljoonia kirjoja.
Nykyinen toimittaja Thales DIS Finland Oy jatkaa passien ja henkilökorttien toimittajana myös uudella viiden vuoden sopimuskaudella. Poliisihallitus on solminut yrityksen kanssa sopimuksen Suomen passien, henkilökorttien ja oleskelulupien toimittamisesta sekä näihin liittyvistä palveluista.
Painovärien valmistajat ovat viime aikoina tiedottaneet lähinnä hinnankorotuksista, mutta yrityksillä on kyllä positiivistakin kerrottavaa. Suuret valmistajat ovat tuoneet markkinoille entistä ekologisempia värejä, jotka usein ovat vesipohjaisia.
Ricoh on lanseerannut biohajoavan öljypohjaisen värin mustesuihkutulostamiseen. Uusi kasvipohjainen väri kuivuu tiedotteen mukaan nopeasti, on hajuton ja säästää energiaa sekä kustannuksia. Väriä voi käyttää taivekartongin ja aaltopahvin painamisessa.
Bob the Robotin Hartwallille toteuttama Suomen kansallisjuoma -kampanja voitti Effie Awards Finland 2021 -kilpailun Grand Effien sekä kultaa erikoissarjassa Strateginen markkinointi. IVALO Creative Agency voitti kilpailussa kaksi kultaa ja hopean.
Asumisen, puutarhanhoidon ja remontoinnin aikakausmediat sekä naistenmediat houkuttelivat eniten someyleisöä vuonna 2021. Seuratuimmat mediat olivat Talouselämä, Suomen Luonto ja Aku Ankka.