Sanoma Media Finland on uudistanut voimakkaasti johtoaan. Johtoryhmään on nimitetty neljä uutta johtajaa, jotka tulevat kaikki toisista yrityksistä. Zeeland Familystä siirtyvä Tuomas Airisto on nimitetty yrityksen B2B-toimintojen kaupalliseksi johtajaksi.
Digitaalisen lukemisen suosio on kasvanut, mutta erityisesti aikakauslehdissä painettu sana pitää pintansa. KMT-tutkimuksen mukaan keväällä 2011 53 % luki aikakauslehtensä kuukausittain pelkästään painettuna ja keväällä 2018 lukijoita oli täsmälleen sama osuus.
Saksalainen Igepa Group aikoo panostaa merkittävästi visuaalista viestintää tarjoavaan Signcom-ryhmään Pohjoismaissa. Ryhmän kaupalliseksi johtajaksi on nimitetty suurkuva-alalla yli 20 vuotta toiminut JJ Hendriks.
Legendaarinen Time-aikakauslehti on viimeisin merkittävä media, joka on siirtymässä it-miljoonäärin omistukseen. Meredith-mediayhtiö on myymässä lehden Salesforce-yrityksen omistajille.
Ruotsalainen viimeistelylaitteiden valmistaja Plockmatic jatkaa laajentumistaan yritysostoilla. Nyt Plockmatic on ostanut brittiläisen Watkiss Automation -yrityksen, joka tunnetaan vihkolaitteiden valmistajana.
Graafiselle alalle on syntynyt uusi toimija Coloro, jonka takana ovat kokeneet ja tunnetut nimet. Jyrki Narisen luotsaamana Coloro aikoo iskeä erityisesti myymälämarkkinointiin ja tähtää nopeaan kansainväliseen kasvuun.
Grano avasi maaliskuussa uuden Vaasan-yksikkönsä, johon siirtyivät Granon aikaisempi toiminta Vaasassa sekä Oy Fram Ab:n liiketoiminta. Nyt yksikkö laajentaa tilojaan ja on hankkinut Heidelbergin Stahlfolder-taittokoneen.
Graafisten ja tulostuspaperien hintojen korotukset jatkuvat. Syys–lokakuussa valmistajat ja tukkurit korottavat hintoja jo kolmannen kerran tänä vuonna.
Diabetes-lehti joutuu hävittämään koko numeron 4/2018 painoksen sen vuoksi, että lehteen oli päässyt toiseen julkaisuun tarkoitettu reseptilääkkeen mainos. Suomessa ei saa mainostaa reseptilääkkeitä tavallisille kuluttajille.
Mediatoimialan liikevaihto laski 4,0 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä puolivuotiskaudella, ennakoidaan Medialiiton ennusteessa. Radio ja tv-mainonta ovat kuitenkin siirtymässä kasvu-uralle, ja myös painoalan käänne on horisontissa.
Bookwellin yli 40 vuotta Juvalla toiminut kirjatehdas on ilmeisesti hiljentynyt lopullisesti. Viimeisessä vaiheessa tehtaalla toimi Bookwell Digital Oy, joka meni konkurssiin kesäkuussa. Sen sijaan Bookwell Oy:n Porvoon paino jatkaa toimintaa normaalisti.
Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj on ostanut helsinkiläisen lehtien ja julkaisujen taittoon erikoistuneen Faktor Oy:n. Uuteen Faktor-yritykseen tullaan yhdistämään kirjapainokonsernin ennestään omistaman Pohjois-Karjalan Ilmoitusvalmistus Oy:n liiketoiminnot vuoden 2019 aikana.
Ilta-Sanomien teettämästä mobiilitutkimuksesta selviää, että jo 86 prosentilla suomalaisista on käytössään älypuhelin. Lähes kaikki käyttäjät seuraavat puhelimistaan uutisia päivittäin.
Fast Display yhdistivät voimansa 1.9.2018 alkaen. Fast Display tunnetaan vankasta asemastaan Suomen ja Viron myymälämarkkinointituotteiden valmistajana.