WSOY:llä oli hyvä kustannusvuosi 2019, sekä kasvun että tulosten suhteen. Konsernin liikevaihto nousi 10 % ja liiketulos parani 20 %. Kirjoja myytiin kaikkiaan 5,5 miljoonaa kappaletta. Erityisesti äänikirjojen myynti kasvoi nopeasti.
Valtioneuvoston kanslia on asettanut uudelleen ministeriöiden välisen valtiosihteerityöryhmän selvittämään vaihtoehtoja postin ja sanomalehtien jakelun turvaamiseksi. Työn on määrä valmistua huhtikuun loppuun mennessä.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Grafitrio tuo Sign, Print & Pack -messuilla esille tuotannon tehostusta oikealla viimeistelyllä. Tähän kategoriaan kuuluu esimerkiksi monipuolinen Nearline-viimeistely, joka on joustavin ja tuottavin ratkaisu esimerkiksi vihkotuotannossa nopeutensa ja laajemman lopputuotevalikoimansa ansiosta.
Media- ja painotoimialan kokonaisliikevaihdon ei odoteta kasvavan kuluvana vuonna, ja myös alan työllisten määrän odotetaan edelleen supistuvan. Näin ennustaa Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja. Hänen mukaansa suhdanteiden jäähtyminen vaimentaa etenkin painoalan näkymiä kuluvalle vuodelle.
Tarraserif-ryhmä on ostanut Nivalassa toimivan Suomen Turvakilvet Oy:n liiketoiminnan Auraprintiltä. Suomen Turvakilvet Oy on turvakilpien ja -opasteiden suunnitteluun ja tuotantoon erikoistunut yritys, joka toimii yhteistyössä alan viranomaisten kanssa.
Ilkka-Yhtymä laajentaa toimintaansa markkinointipalveluissa merkittävällä investoinnilla ohjelmistoyritykseen. Konserni on hankkinut enemmistöosuuden Liana Technologies Oy:stä, joka on tiedotteen mukaan Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän pilvipalveluja tuottava ohjelmistoyritys.
Kustannusosakeyhtiö Otava ostaa Kariston kustannustoiminnan. Karisto julkaisee kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjoja sekä tietokirjoja. Karisto on julkaissut vuosittain noin sata uutuusnimikettä.
Xerox ei ole luopunut HP:n ostoaikeistaan. Yritys tiedottaa varmistaneensa sitovan 24 miljardin dollarin rahoituksen ostotarjoukselleen, joka on 33,5 miljardin dollarin suuruinen. Xerox uskoo yrityskaupan tarjoavan huomattavia synergiaetuja.
Messukeskuksessa rakennetaan jatkossa Suomen parasta markkinointia, sillä markkinoinnin ammattilaisten verkosto MarkkinointiKollektiivi tuo kuukausittaiset tapahtumansa Pasilaan. MarkkinointiKollektiivin kuukausitapaamisiin osallistuu kuhunkin noin 200 markkinoinnin ammattilaista.
Manroland Sheetfed -yritys on saanut tämän vuoden lopussa runsaasti tilauksia. Yrityksen tuotantokapasiteetti on nyt täydessä käytössä Saksan tehtaalla Offenbachissa. Tilauksia on loppukevääseen saakka. Selvästi parantuneen kysyntätilanteen vuoksi tehtaalla on voitu siirtyä takaisin täyteen työpäivään.
Aller Media Oy keskittyy jatkossa ydinliiketoimintoihinsa mediaan ja markkinointipalveluihin. Aller myy Suomi24-keskustelualustan ja siihen kuuluvan Treffit24:n digialustoihin erikoistuneelle City Digital Groupille. Alustat henkilöstöineen siirtyvät uudelle omistajalle vuodenvaihteessa.
Vuoden 2020 alusta PunaMusta Media -konsernin painotoimialan brändeissä keskitytään toimimaan PunaMusta-nimen alla. Uudistuksessa myös fuusioidaan useimmat painoyhtiöt PunaMusta-yhtiöön.
Digipainatuksen nopea kasvu jatkuu lähivuosina tutkimuslaitos Smithersin uuden tutkimuksen mukaan. Smithers ennustaa alan markkinoiden kasvavan keskimäärin 5,3 % vuodessa vuoteen 2029 asti. Samaan aikaan painotuotteiden volyymi laskee koko maailmassa.
Keskisuomalainen Oyj on päättänyt sulkea Hämeenlinnan sanomalehtipainon. Uudelleenjärjestelyllä tavoitellaan noin miljoonan euron tehostamishyötyjä, jotka toteutuvat täysimääräisesti vuonna 2021.
Mediatalo Keskisuomalaisen lehtipainoyhtiön Lehtisepät Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty insinööri, EMBA Sauli Vuorinen. Hän jatkaa edelleen myös arkkipainoliiketoimintaa harjoittavan Painotalo Plus Digital Oy:n ja sivunvalmistuspalveluja tarjoavan Mediasepät Oy:n toimitusjohtajana.