Ilkka-konserni teki isoja muutoksia liiketoimintaansa vuonna 2023. Konserni luopui kokonaan painopalveluista, supisti Ilkka-Pohjalainen-lehden ilmestymistä ja kasvatti markkinointi- ja teknologiapalveluitaan. Liikevaihto kasvoi 3 % ja liiketappio kasvoi.
Ruotsinkielisten sanomalehtien julkaiseminen keskittyy Suomessa entistä vankemmin ruotsalaiselle Bonnier-konsernille. Bonnierin sanomalehtiryhmä Bonnier News ostaa HSS Median, joka julkaisee sanomalehtiä Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Botnia Print Oy Ab:n muutosneuvottelut päättyivät tiistaina. Neuvottelujen lopputuloksena päätettiin Kajaanin painon alasajosta. Irtisanomisten määrä on kokonaisuudessaan Kajaanin ja Kokkolan painojen osalta enintään 25 työntekijää.
PunaMusta lopettaa muutosneuvottelujen jälkeen painotuotannon Seinäjoella. Tuotanto siirretään konsernin toisiin toimipisteisiin, ja Seinäjoelle jää yrityksen myynti- ja asiakaspalvelupiste kuuden henkilön voimin.
Alma Median kannattavuus vahvistui tilinpäätöstiedotteen mukaan loppuvuonna, vaikka liikevaihto supistui hieman. Koko vuoden oikaistu liikevoitto päätyi vuoden 2022 ennätystasolle.
Pakkausalalla voi syntyä jälleen megaluokan fuusio, jos Mondi onnistuu ostamaan pörssiyhtiö DS Smithin osakkeet. Edellinen megafuusio julkistettiin syyskuussa 2023, kun Smurfit Kappa ja WestRock sopivat liiketoimintojensa yhdistämisestä.
Kustannusyhdistyksen selvityksen mukaan kirja- ja oppimateriaalikustantamisen kokonaispäästövaikutukset olivat 13 019 tonnia CO₂e vuonna 2022. Selvityksen mukaan kustantajien toiminnan hiilijalanjälki vastaa 4 000 sähkölämmitteisen omakotitalon lämmityksen ilmastovaikutuksia vuosittain.
Markkinointilogistiikkaan erikoistunut Velox Logistiikka Oy on ostanut suoramarkkinointiryitys Pro Mail Oy:n. Yhdistymisen myötä Velox kasvaa kuuden miljoonan euron liikevaihtoluokkaan.
Huhtamäki teki viime vuonna tulosta vakaasti, vaikka konsernin liikevaihto laski 7 %. Voittomarginaalit kasvoivat ja liikevoitto laski vain 6 % edellisestä vuodesta. Vuoden alussa asiakkaiden varastojen purkautuminen vaikutti negatiivisesti myyntimääriin, mutta kysyntä alkoi kohentua vuoden loppupuolella.
Sanoma-konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna 7 % oppimateriaalien myynnin ja yritysostojen ansiosta. Media Finlandin liikevaihto laski hieman heikomman mainosmyynnin seurauksena. Liikevaihtoa kertyi konsernille 1 393 milj. euroa. Tulos heikkeni selvästi mutta oli positiivinen.
PunaMusta Oy suunnittelee Lahden painotuotannon supistamista tai lopettamista. Kysymyksessä on Lehtisepät Oy:ltä ostettu arkkipainoyksikkö, jossa työskentelee 27 henkeä.
Bränditalo Brawo Group Oy on ostanut merkittävän osuuden Tammerneon Oy:stä. Osakehankinnalla Brawo kertoo vahvistavansa palvelutarjontaansa ja osaamistaan valomainosten saralla. Tammerneon laajentaa tuotetarjontaansa kaupan myötä.
Mediakonserni PunaMusta Media julkisti viime viikolla suuria yrityskauppoja, jotka toteutuessaan tulevat muuttamaan konsernin rakennetta merkittävästi. Konserni hyväksyi myös uuden kolmivuotisen strategian, joka tähtää kannattavan kasvun kiihdyttämiseen 2024–2026. Konserni tähtää mm. isoksi toimijaksi kaupan mediassa.
Tanskalainen NIZE Equipment -yritys on tehnyt sopimuksen italialaisen Elitron-yrityksen kanssa. Sopimus koskee Elitronin digitaalisten leikkurien edustamista Tanskassa, Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.
Juuso Koposen ja Jonatan Hildénin 2014 perustama Koponen+Hildén on tiedon visualisointiin erikoistunut suunnittelutoimisto. He saivat Grafian Vuoden Graafikko 2024 -palkinnon.