Brittiläinen lehtitalo Guardian News & Media on onnistunut kolmen vuoden suunnanmuutosprojektissaan. Suuria tappioita tehnyt yritys teki viime voitollisen tuloksen ensi kertaa 20 vuoteen. Käänne on monen eri toimenpiteen summa.
Volyymit ovat lievässä laskussa globaaleilla painotuotteiden markkinoilla, mutta tuotannon arvo nousee keskimäärin 1,18 % vuodessa vuoteen 2024 mennessä. Näin arvioi tutkimuslaitos Smithers Pira.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Eurooppalainen painokonserni Circle Media myi 15.3. Helprintin sijoittaryhmälle. Nyt myös jäljellä olevat painotalot ovat myynnissä, ja useita painoja on asetettu konkurssiin.
Valokuvatuotteita tarjoava Ifolor on valinnut OMD Finlandin tehostamaan markkinointiaan. Tärkeimpänä tavoitteena on verkkokaupan myynnin kasvattaminen. Ifolor on Suomen markkinajohtaja kuvatuotteiden valmistuksessa.
Sappi on tuonut markkinoille uuden Atelier GC1 -taivekartonkilaadun, joka sopii erityisesti premium-pakkauksiin ja vaativiin painotöihin. Kartonki antaa tiedotteen mukaan suunnittelijoille uusia mahdollisuuksia näyttävien toteutusten tekoon.
UPM uskoo graafisten paperien hintojen nousun jatkuvan tämän vuoden alkupuolella, vaikka sellun hintojen odotetaan laskevan. Kustannusten nousu on kuitenkin tasaantumassa viime vuoden merkittävän nousun jälkeen.
Metsä Board tuo markkinoille uudistetun ja parannetun taivekartonkivalikoiman. Uudistetulla tuotevalikoimalla Metsä Board auttaa merkkituotevalmistajia ja pakkausjalostajia vastaamaan tulevaisuuden pakkausten vaatimuksiin. Valikoima koostuu viidestä eri lajista.
Painoteollisuuden kehitys on hyvin erilaista maailmassa eri alueilla ja eri markkinoilla. Joillakin sektoreilla kehitys on paljon parempaa kuin toisilla. Globaalisti painoteollisuus on vakaassa ja hyvässä tilanteessa uuden drupa-raportin mukaan.
Alma Median kaikki liiketoimintasegmentit paransivat kannattavuuttaan alkuvuonna. Digiliikevaihdon osuus liikevaihdosta ylitti katsauskaudella jo 50 prosentin rajan.
Tietokirjojen hyvä kysyntä on pitänyt kirjamyynnin alkuvuonna myötätuulessa. Tietokirjojen myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 2019 suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa 10,8 prosenttia.
Stora Enso on onnistunut alkuvuonna kasvamaan pääasiassa nostamalla tuotteidensa hintoja. Liikevaihdon noin 2 prosentin kasvu on pääosin kaikkien divisioonien korkeampien hintojen ja paremman myyntijakauman ansiota. Kasvua oli siitä huolimatta, että volyymit olivat alhaisempia.