Epson on lanseerannut 24 tuuman pöytätulostimen, jolla voidaan tuottaa toimistossa suurkuvatulosteita. Ne voivat olla esimerkiksi postereita, esityksiä, CAD-kuvia ja rakennuspiirustuksia.
Fazer lisää kartonkipakkausten käyttöä välipalatuotteissa. Uudet pakkaukset sisältävät jopa yli puolet aiempaa vähemmän muovia. Fazer uudistaa samalla Kaslink Aito -tuotteiden ulkoasua ja liittää ne selvemmin Fazerin tuoteperheeseen.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Stora Enso lanseeraa Box Inc -markkinapaikan uusiutuvien pakkausten B2B-kauppaan. Uusi Box Inc -alusta tarjoaa tiedotteen mukaan yrityksille vaivattoman tavan ostaa pakkaukset verkosta ja toimittajille mahdollisuuden saada uusia asiakkaita panostamatta omaan digitaaliseen läsnäoloon.
Koronakriisi on lisännyt pakkausmateriaalien kysyntää, ja Metsä Boardin kartonkien tilausvirrat ovat kasvaneet alkuvuonna. Toimituslogistiikassa on osavuosikatsauksen mukaan ollut hetkittäisiä kapasiteetin pullonkauloja. Maailmantalouden heikentyminen vähentää todennäköisesti myös Metsä Boardin tuotteiden kysyntää.
Sanoma vahvistuu alueellisten sanomalehtien kustantajana sekä sanomalehtien painajana ja jakelijana. Tämä on seuraus Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan ostosta, joka toteutui 30.4. Alma Media keskittyy nyt entistä enemmän digitaaliseen liiketoimintaan ja ammattimediaan.
Markkinoinnin palveluja tuottava Coloro on investoinut muutokseen, joka on mahdollistanut uudet liiketoiminta-alueet. Kehittämiseen on saatu yritystukea, jota ilman ei olisi uutta liiketoimintaa, sanoo Coloron toimitusjohtaja Jyrki Narinen.
Suuret kansainväliset pakkausalan messut on järjestään peruttu tältä keväältä. Syksyllä Suomessa on kuitenkin joitakin alan tapahtumia. Suurin niistä on Pakkausyhdistyksen järjestämä PackSummit Lahdessa 28.10. Tapahtuma on vuosittain kerännyt yhteen yli 300 pakkausalan ammattilaista.
Sanoma-konserni menestyi kohtuullisesti alkuvuonna ja liikevaihto jopa nousi pääosin Iddinkin yritysoston vuoksi. Operatiivinen liikevoitto kuitenkin laski. Koronakriisi näkyy erityisesti Sanoman tapahtumaliiketoiminnassa, joka supistuu jyrkästi tänä vuonna.
Huhtamäki kasvoi vakaasti ja yhtiön kannattavuus parani alkuvuonna koronakriisistä huolimatta. Ruokapakkausten kysyntä pysyi hyvänä, ja laskua näkyi vain foodservice-sektorin myynnissä sekä kannattavuudessa. Huhtamäki uskoo selviytyvänsä kriisistä laajan tuotevalikoiman ja terveen taseen ansiosta.
Valtakunnallisen Lukuviikon yhteydessä toteutettu Aikakauslehtiviikko 20. – 26.4. yllätti suosiollaan. Sivulla, jota kautta pääsi lukemaan vapaasti 70 digilehteä ja hakemaan tehtäviä etäopiskeluun, vierailtiin peräti 118 000 kertaa. Viikon teema tänä vuonna oli ”Lue, löydä, kerro sun juttu!”
Koronakriisi seisautti maaliskuun toisella viikolla tapahtuma-alan täysin Suomessakin. Selvitäkseen kassavirran tyrehtymisen aiheuttamasta kriisistä alan yritykset ovat etsineet korvaavaa liiketoimintaa. Helsinkiläinen Printix on päättänyt ryhtyä tekemään kuluttajatuotteita kierrätetystä messu- ja mainosmateriaalista.
Suhdannetilanne on alkuvuonna heikentynyt äkillisesti ja näkymät romahtaneet, kertoo EK:n suhdannebarometri. Myös painoalan suhdannetilanne heikkeni alkuvuonna hyvin voimakkaasti. Pakkausalaa auttaa se, että elintarviketeollisuuden pyörät ovat pyörineet, ja suhdanneodotukset ovat varovaisen toiveikkaat.