Digitaalisen sisällön jakamista hallitsevat teknojätit alkavat taipua korvausten maksamiseen sisältöä tuottaville uutismedioille. Microsoft ja eurooppalaiset mediatalot ovat sopineet pyrkivänsä sopuun tavasta, jolla amerikkalaisyhtiö maksaa teknologia-alustojensa käyttämistä sisällöistä korvauksia uutistoimituksille.
PixMill on toteuttanut uuden Sokos-hotellin seinäpinnat tulostetuilla sisustustapeteilla. Original Sokos Hotel Kupittaalla edettiin huonekerros kerrallaan ja kaikkiaan näyttäviä tapettia valmistettiin tuhansia neliömetrejä. Materiaaliksi valittiin ohuella vinyylikerroksella päällystetty tekstiilikuvioinen polyesteri.
Beyondprint on vuodesta 2014 asti toiminut web-to-print verkkokauppa, joka on erikoistunut erilaisten kuvatuotteiden valmistukseen asiakkaiden omilla kuvilla/aineistoilla. Nyt Beyondprint-liiketoiminta on myytävänä.
Brother tuo markkinoille uudet kestävät ja helposti integroitavat teollisuuskäyttöön tarkoitetut tarratulostimet. Teollisuuden TJ-tarratulostimet on suunniteltu suurivolyymiseen, yli 1 000 tarran päivittäiseen tulostamiseen.
Fujifilm jakaa sekä paperilla että online tietoa kestävän kehityksen mukaisesta digipainamisesta. Yritys on julkaissut raportin tästä aiheesta brändeille ja painotaloille. Yritys järjestää myös aiheesta webinaarin 24.2.2021.
Metsä Boardin vuoden 2019 vuosikertomus on palkittu jälleen. Se palkittiin parhaana mediana Viestinnän ammattilaiset ry:n Oma Media -kilpailussa. Voitto oli medialle jo toinen, sillä keväällä 2020 vuosikertomus arvioitiin listattujen yritysten parhaaksi vuosikertomukseksi Vuosikertomusarvio-kilpailussa.
Liiketoimintaan vaikuttavat globaalit trendit ja niiden vaikutukset paino- ja pakkausalaan ovat aiheena drupa preview -tapahtumassa 23.2. Virtuaalisessa tapahtumassa ovat mukana johtavista toimijoista mm. Bobst, Heidelberg ja Konica Minolta.
Lidl on käynnistänyt Pakkaustarinoita-innovaatiokilpailun. Sen avulla kauppaketju haluaa saada oivaltavia muovia vähentäviä ratkaisuja omien merkkituotteidensa pakkauksiin. Kilpailuun ilmoittautuminen päättyy maaliskuun lopussa.
Koronaepidemia vähensi selvästi painoalan yritysten liikevaihtoa vuonna 2020 Print&Median Painobarometrin mukaan. Nyt lähes puolet yrityksistä uskoo kasvuun tänä vuonna. Varovaista optimismia löytyy myös EK:n tammikuun suhdannebarometrista painoalan kohdalta.
Platinum-suurkuvatulostimien tuoteperhe kasvaa kahdella uudella mallilla. Q3 Hybrid on uusi 3,3 metriä leveä UV LED värikiinnitysteknologiaan perustuva läpisyöttävä tulostin. QR 5 on 5 metriä leveään tulostukseen tarkoitettu UV LED -tulostin.
Brother on kehittänyt toimivan menetelmän tummien polyesterikankaiden tulostamiseen GTX- ja GTXpro -tulostimilla. Tulostus tapahtuu vesipohjaisilla pigmenttiväreillä ja menetelmän avulla voidaan laajentaa tulostamisen materiaalivalikoimaa.
Alma Media kehittää jatkossa entistäkin voimakkaammin digitaalisia palvelujaan. Toimitusjohtaja Kai Telanne kertoo yrityksen aikovan kasvattaa ja monipuolistaa tuoteportfoliota mediasta markkinapaikka- ja digitaalisiin palveluihin. Myös kansainvälistymistä aiotaan jatkaa.
Hienoja aikakauslehtien kansia on valittavana yleisöäänestyksessä helmikuun loppuun asti Aikakausmedian Editkilpailussa. Muista sarjoista poiketen ’Vuoden kansi’-sarjan voittajan äänestää suuri yleisö. Yleisöäänestys, joka viime vuonna keräsi peräti 12 500 ääntä, on ollut mukana kilpailussa vuodesta 2011.