Iso mutta ketterä

19.11.2015Kirjoittaja: Jarkko HakolaKuva: Piia Harjula & DS SmithJulkaistu lehden numerossa 5/2015
Digitaalinen tuotanto tuo DS Smithin toimitusjohtajan Karri Koskelan mukaan uusia mahdollisuuksia asiakkaille. "Asiakkaamme voivat nyt reagoida nopeasti sosiaalisen median kampanjoihin ja tilata on-demand-tyylistä myymälämateriaalia todella nopeasti", hän kertoo.
Digitaalinen tuotanto tuo DS Smithin toimitusjohtajan Karri Koskelan mukaan uusia mahdollisuuksia asiakkaille. “Asiakkaamme voivat nyt reagoida nopeasti esimerkiksi sosiaalisen median kampanjoihin ja tilata on-demand-tyylistä myymälämateriaalia todella nopeasti”, hän kertoo.

Pakkausalan yritys DS Smith on investoinut Nummelan toimipisteeseen miljoonia. Uusi digipainolinja on vastaus modernin asiakkaan tarpeeseen.

Vaikka DS Smith kuulostaa hyvin epäsuomalaiselta, on yhtiön Suomen toiminnan historia vankasti Hämeessä. Yrityksen aaltopahvituotanto alkoi Tampereella jo vuonna 1911 nimellä Takfilt – och Pappersbruks Aktiebolaget toimien sen jälkeen muillakin nimillä. Vuosituhannen vaihteessa ruotsalainen SCA-konserni osti toiminnot, kunnes noin kolme vuotta sitten toiminnot osti brittilähtöinen DS Smith. DS Smith on reilun viiden miljardin euron liikevaihtoa tekevä globaali konserni, jolla on tuotantoa yli 30 maassa. Suomessa toimipisteitä on kuusi. Paljon on siis muuttunut reilussa sadassa vuodessa. Vai onko?

– On ja ei. Pysyvyyttä alleviivaa fakta, että aaltopahvi on edelleen meidän keihäänkärki. Me valmistamme aaltopahvia, mutta myös painamme sille. Aaltopahvi on kestänyt ajan hammasta hyvin, joka kertoo sen erinomaisuudesta ja monipuolisuudesta materiaalina, kertoo DS Smithin tuore toimitusjohtaja, vasta kuusi kuukautta sitten yhtiössä aloittanut Karri Koskela.

Viimeiset vuodet ovat kuitenkin olleet ison muutoksen aikaa. Vuonna 2012 DS Smith teki miljoonainvestoinnin järeään digitaaliseen valmistukseen, jota täydennettiin tänä kesänä täysautomaattisella leikkurilinjalla.

– Nopeus ja joustavuus ovat nykypäivää. Sen vuoksi tuotanto täytyi muuttaa ketterämmäksi. Toki laitteet ovat vain laitteita, mutta ilman modernia teknologiaa emme pystyisi tarjoamaan asiakkaillemme sitä, mitä tällä hetkellä tarvitaan: nopeaa reagointia, pieniä sarjoja ja kokeilemalla kehittämistä, Koskela linjaa.

Teknologiaa Italiasta ja Itävallasta

DS Smithin Nummelan tehtaalle nyt kesällä asennettu Elitron Kombo TAV -leikkurilinja edustaa sarjassaan huippuluokkaa. Kahdella leikkausyksiköllä, jotka voivat toimia erikseen, varustettu Elitron ottaa tulostetut arkit automaattisesti lavalta ja leikkaa ne tietokoneohjatusti haluttuun muotoon erilaisilla terillä. Italialaisvalmisteista Elitronia käytetään pääasiassa Durst Rho 1030 -koneella tehtyjen levyjen viimeistelyyn.

– Digipainotekniikan ansiosta ei tarvita erillisiä kuvalaattoja, mikä puolestaan voi auttaa asiakasta alentamaan kustannuksiaan. Tuotantomäärä lähtee yhdestä kappaleesta. Sama hyöty kertautuu, kun tuote voidaan siirtää digipainosta suoraan leikkurille. Stanssauksen sijasta kone leikkaa tuotteen.

Pakkausalan yritys DS Smith on investoinut Nummelan toimipisteeseenmiljoonia. Uusi digipainolinja on vastaus modernin asiakkaan tarpeeseen.

– Enää personoitua ei ole vain painatus, vaan sitä voi olla myös muoto. Se on loistava mahdollisuus markkinointitarpeita ajatellen, Koskela kertoo innoissaan.

DS Smithin toimitusjohtaja Karri Koskelan takana näkyvä täysautomatisoitu Elitron-leikkuulinja voi valmistaa peräkkäin useita töitä, jotka se tunnistaa automaattisesti, leikkaa ja pinoaa lopuksi työt lavalle linjan toisessa päässä.
DS Smithin toimitusjohtaja Karri Koskelan takana näkyvä täysautomatisoitu Elitron-leikkuulinja voi valmistaa peräkkäin useita töitä, jotka se tunnistaa automaattisesti, leikkaa ja pinoaa lopuksi työt lavalle linjan toisessa päässä.

Pakkaus myy

Digitaalinen tuotanto tuo uusia mahdollisuuksia asiakkaille.

– Asiakkaamme voivat nyt reagoida nopeasti sosiaalisen median kampanjoihin ja tilata on-demand-tyylistä myymälämateriaalia todella nopeasti, Koskela kertoo.

– Jos pakkauksen rooli on aina ollut koota ja turvata tuote, niin nykyään pakkaukselle asetetaan paljon myös myyntiodotuksia. Ja digin avulla myymälässä voidaan kokeilla jotain erilaista hyvinkin nopeasti. Se on kokeilemalla kehittämistä. Yksi tärkeä asia on myös display-pakkausmateriaalien helppo käsiteltävyys myymälässä. Siinä digillä on myös vahvuutensa: tuotetta on helppo jatkokehittää, kun painosmäärän ei heti alkuun tarvitse olla tuhansia.

Kyllä meidän tuotantotalojen täytyisi tehdä enemmän yhteistyötä brändinomistajien kanssa.

– Täytyy tietenkin muistaa, että tuotantomme ei rajoitu digiin. Jos painosmäärät nousevat isoiksi, on meillä käytössä myös offset-, flekso- ja silkkipainotekniikkaa. Ja jälkikäsittelyssä meillä on myös perinteiset stanssit. Esimerkiksi Durstin digikoneella tulostettuja arkkeja stanssataan paljon myös ihan perinteisesti, Koskela muistuttaa. Koskela uskoo digituotantoon vahvasti.

Brändinomistajien iholle

Karri Koskelan mukaan Suomessa on modernia ja pitkän linjan osaamista pakkaussektorilla. Mutta yhden merkittävän kehitysehdotuksen Koskela myös nostaa esiin. Se koskee koko alaa Suomessa.

– Kyllä meidän tuotantotalojen täytyisi tehdä enemmän yhteistyötä brändinomistajien kanssa. Pakkaus on kuitenkin brändinomistajan tärkein media, myynnin lisääjä. Meillä on puolestaan työkaluja, joilla me voimme rakentaa heille parempaa brändiä ja sitä kautta lisätä asiakkaidemme myyntiä.  DS Smithillä on Tampereella oma PackRight Centre, joka auttaa brändinomistajia materiaalien sekä rakenne- että ulkoasusuunnittelun saralla. Toimitusjohtaja Koskela linjaa myös, että digipainoon investointi on myös tehty asiakkaan etu edellä.

– Investointipäätöksemme uuteen tekniikkaan kertoo siitä näkemyksestä, mikä DS Smithissä vallitsee. Kaiken toiminnan tavoite on auttaa asiakasta menestymään myynnin kasvun,kustannusten alenemisen ja riskien minimoimisen avulla. Automatisoitu, moderni leikkuri yhdistettynä huippulaatua tuottavaan digipainokoneeseen on askel tällä tiellä. Näyttää siltä, että myymälämateriaalien digituotannossa piilee paljon uutta potentiaalia, jolla brändiomistajien liiketoimintaa voidaan vauhdittaa. Ideoita täytyy vain osata jakaa ja myydä.

DS Smith valmistaa sekä vakiotelineitä myymäläkäyttöön, mutta myös asiakkaalle räätälöityjä tuotteita.
DS Smith valmistaa sekä vakiotelineitä myymäläkäyttöön, mutta myös asiakkaalle räätälöityjä tuotteita.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone